Ερωτηματολόγιο Conners-28 για Εκπαιδευτικούς [CPTRS-28]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το ερωτηματολόγιο Conners-28 έχει σχεδιαστεί για την περιγραφή προβληματικών συμπεριφορών, όπως αυτές αξιολογούνται από γονείς και εκπαιδευτικούς. Η αξιολόγηση πραγματοποιείται μέσω μιας τετράβαθμης κλίμακας, όπου οι απαντήσεις κυμαίνονται από το «Παντελώς απών» έως το «Πάρα πολύ παρών». Το εργαλείο εφαρμόζεται τόσο σε ερευνητικά όσο και σε κλινικά πλαίσια, συμβάλλοντας στην αναγνώριση συμπτωμάτων που σχετίζονται με διαταραχές όπως η ΔΕΠΥ.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Το δείγμα του γενικού πληθυσμού αποτέλεσαν 31 δημοτικά σχολεία από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, και θεωρείται εθνικά αντιπροσωπευτικό. Το κλινικό δείγμα συγκροτήθηκε από 861 παιδιά που είχαν παραπεμφθεί σε ιατροπαιδαγωγικά κέντρα και παιδοψυχιατρικές υπηρεσίες, με συνολικό αριθμό συμπληρωμένων ερωτηματολογίων να ανέρχεται σε 1733. Από αυτά, τα 881 προέρχονταν από το γενικό πληθυσμό και τα 852 από το κλινικό δείγμα. Η στατιστική ανάλυση έδειξε ότι, παρά την ύπαρξη μικρών διαφορών στα στοιχεία που προκύπτουν από τις υποκλίμακες του εργαλείου, οι παράγοντες του αμερικανικού δείγματος επιβεβαιώνονται και στον ελληνικό πληθυσμό. Το εργαλείο επιτρέπει τη διάκριση μεταξύ παιδιών από τον γενικό και τον κλινικό πληθυσμό, επιβεβαιώνοντας την αξιοπιστία της κλίμακας Conners ως εργαλείου για επιδημιολογικές μελέτες και δομική σταθερότητα σε διαπολιτισμικές έρευνες.

Στόχος

Ο στόχος του ερωτηματολογίου είναι η αναγνώριση προβληματικών συμπεριφορών παιδιών από γονείς και εκπαιδευτικούς. Η χρήση του ενισχύει την έγκαιρη παρέμβαση και τη στοχευμένη αξιολόγηση σε πλαίσια πρόληψης ή θεραπευτικής παρέμβασης.

Βαθμονόμηση

Η βαθμολόγηση γίνεται σε κλίμακα τεσσάρων διαβαθμίσεων: 1 (Παντελώς απών), 2 (Σχεδόν καθόλου), 3 (Αρκετά παρών), και 4 (Πάρα πολύ παρών). Η ανάλυση των δεδομένων δείχνει ότι οι βαθμολογίες έχουν καλή εσωτερική συνοχή και ισχύ, καθιστώντας το εργαλείο αξιόπιστο στη διαγνωστική του εφαρμογή.

Βιβλιογραφία

Goyette, C. H., Conners, C. K., & Ulrich, R. F. (1978). Normative data on revised Conners parent and teacher rating scales. Journal of Abnormal Child Psychology, 6, 221–236.