Κατάλογος Ελέγχου Συμπεριφοράς στην Προσχολική Ηλικία – Αναθεωρημένος [CSBPPA-29]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Ο ΚΕΣΠΗ-Α αποτελεί έναν αναθεωρημένο κατάλογο ελέγχου που περιγράφει διάφορες μορφές προβληματικής συμπεριφοράς σε παιδιά ηλικίας 4 έως 6 ετών που φοιτούν στην προσχολική εκπαίδευση. Το ερωτηματολόγιο συμπληρώνεται από παιδαγωγούς, οι οποίοι με βάση την εμπειρία και παρατήρησή τους καλούνται να εκτιμήσουν τη συχνότητα με την οποία εμφανίζεται κάθε μορφή συμπεριφοράς. Ο κατάλογος περιλαμβάνει συνολικά 29 διαφορετικές μορφές συμπεριφοράς και στοχεύει στη συστηματική καταγραφή τους προκειμένου να εντοπιστούν παιδιά που ενδέχεται να χρειάζονται υποστηρικτική παρέμβαση.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Ο ΚΕΣΠΗ-Α έχει σταθμιστεί σε δείγμα 1.200 παιδιών από όλη την Ελλάδα. Οι επιδόσεις διαφοροποιούνται ανάλογα με το φύλο και την ηλικία των παιδιών (4, 5 και 6 ετών). Οι βαθμολογίες αθροίζονται, και όταν η συνολική βαθμολογία υπερβαίνει το όριο των 58 μονάδων, αυτό θεωρείται ένδειξη για την πιθανή ύπαρξη προβληματικής συμπεριφοράς που χρήζει περαιτέρω διερεύνησης ή παρέμβασης. Ο συντελεστής αξιοπιστίας Cronbach’s α είναι 0,90, ενώ η διμερής αξιοπιστία σύμφωνα με τον Spearman-Brown φτάνει το 0,86. Η αξιοπιστία μεταξύ διαφορετικών βαθμολογητών είναι υψηλή, με τον συντελεστή Kappa του Cohen να είναι στατιστικά σημαντικός και μεγαλύτερος από 0,40 για τις περισσότερες από τις 29 μορφές συμπεριφοράς που περιλαμβάνονται στον κατάλογο.
Στόχος
Στόχος του ΚΕΣΠΗ-Α είναι η αντικειμενική ανίχνευση και αξιολόγηση προβληματικών συμπεριφορών σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, ώστε να εντοπίζονται εκείνα που παρουσιάζουν δυσκολίες και να παραπέμπονται έγκαιρα σε υποστηρικτικές υπηρεσίες για περαιτέρω παρέμβαση. Το εργαλείο απευθύνεται κυρίως σε παιδαγωγούς και επαγγελματίες που εργάζονται με παιδιά στο προσχολικό πλαίσιο.
Βαθμονόμηση
Η αξιολόγηση κάθε μορφής συμπεριφοράς γίνεται με τετράβαθμη κλίμακα: 0 αν δεν ισχύει καθόλου, 1 αν ισχύει σε μικρό βαθμό, 2 σε μέτριο βαθμό και 3 σε μεγάλο βαθμό. Η συνολική βαθμολογία προκύπτει από το άθροισμα των επιμέρους απαντήσεων και κυμαίνεται από 0 έως 87. Βαθμολογίες άνω των 58 μονάδων ενδέχεται να υποδεικνύουν την ανάγκη για περαιτέρω αξιολόγηση του παιδιού.
Βιβλιογραφία
Μανιατογιάννης, Γ. & Τάφα, Ε. (2005). Κατάλογος ελέγχου για την ανίχνευση προβλημάτων συμπεριφοράς στην προσχολική ηλικία. Ψυχολογία, 12(2), 153-178.
Manolitsis, G., & Tafa, E. (2008, July). Checklist for screening behavioural problems in Greek preschool children. Poster presentation XIXth International Congress of Psychology, Berlin.