Προσδιορισμός Τρόπου Λήψης Απόφασης [DMSI-25]
Σύντομη Περιγραφή
Το εργαλείο «Προσδιορισμός Τρόπου Λήψης Απόφασης» αποσκοπεί στην καταγραφή και ανάλυση των στρατηγικών που χρησιμοποιούν τα άτομα όταν λαμβάνουν αποφάσεις. Εξετάζει τέσσερις βασικές στρατηγικές: αναλυτική σκέψη, διαισθητική σκέψη, εξάρτηση από συμβουλές και αναβολή αποφάσεων.
Σκοπός
Στόχος είναι η κατανόηση των ατομικών διαφορών και προτιμήσεων στον τρόπο λήψης αποφάσεων, ώστε τα αποτελέσματα να μπορούν να αξιοποιηθούν στην ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων, στη συμβουλευτική και στη βελτίωση δεξιοτήτων λήψης αποφάσεων σε επαγγελματικό, εκπαιδευτικό και προσωπικό επίπεδο.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Οι συμμετέχοντες απαντούν σε ερωτήσεις που αφορούν κάθε στρατηγική λήψης απόφασης, χρησιμοποιώντας κλίμακα Likert πέντε βαθμίδων (1 = καθόλου έως 5 = πάρα πολύ). Η συνολική βαθμολογία κάθε στρατηγικής προκύπτει από το άθροισμα των αντίστοιχων απαντήσεων, υποδεικνύοντας την ένταση προτίμησης και χρήσης της.
Εγκυρότητα
Η εγκυρότητα του εργαλείου βασίζεται σε θεωρητικά μοντέλα ψυχολογικής ανάλυσης της λήψης αποφάσεων και έχει υποστηριχθεί από σχετικές μελέτες. Περιλαμβάνει στοιχεία εννοιολογικής και περιεχομενικής εγκυρότητας, καθώς και παραπομπές σε διεθνώς αναγνωρισμένα έργα στον τομέα.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία του εργαλείου μπορεί να εκτιμηθεί μέσω του δείκτη εσωτερικής συνέπειας (Cronbach’s α) για κάθε στρατηγική, καθώς και μέσω αξιοπιστίας επαναληπτικής μέτρησης (test–retest) για την εκτίμηση σταθερότητας στον χρόνο.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση περιλαμβάνει τον υπολογισμό μέσων όρων και τυπικών αποκλίσεων για κάθε στρατηγική, καθώς και συσχετίσεις με δημογραφικά ή επαγγελματικά χαρακτηριστικά. Τα δεδομένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ατομική ανατροφοδότηση, στοχευμένες παρεμβάσεις και ερευνητικούς σκοπούς.
Βιβλιογραφία
Janis, I. L., & Mann, L. (1977). Decision Making: A Psychological Analysis of Conflict, Choice, and Commitment. New York: Free Press.
Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1995). Decision-making style: The development and assessment of a new measure. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 818-831.
Kahneman, D. (2011). Thinking, Fast and Slow. New York: Farrar, Straus and Giroux.