Κλίμακα Διερεύνησης Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας [DRS-P-T-24]

Σκοπός

Η κλίμακα αποσκοπεί στη διάγνωση των δύο τύπων της διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας με βάση το DSM-IV.

Σύντομη περιγραφή

Η κλίμακα αποτελείται από ερωτήσεις οι οποίες αντιπροσωπεύουν τα 18 κριτήρια του DSM-IV για τη διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας: τη διαταραχή προσοχής και τη διαταραχή παρορμητικότητας-υπερκινητικότητας. Περιλαμβάνει επίσης 6 ερωτήσεις, οι οποίες αφορούν την αναπτυξιακή-προκλινική εξέλιξη του παιδιού. Οι ερωτήσεις είναι διατυπωμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτρέπουν τη διάκριση των δύο τύπων της διαταραχής, και χρησιμοποιούνται από γονείς και δασκάλους για τη διερεύνηση του άγχους και της κατάθλιψης με βάση τα κριτήρια DSM-IV.

Δείγμα

Η προσαρμογή της κλίμακας γίνεται με βάση αποτελέσματα επιδημιολογικής μελέτης της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας, που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα με αντιπροσωπευτικό δείγμα 600 παιδιών ηλικίας από 6 έως 9 ετών, τα οποία φοιτούσαν σε έξι σχολεία της Αττικής.

Τρόπος βαθμολόγησης

Η βαθμολόγηση των απαντήσεων γίνεται σε μία κλίμακα τεσσάρων διαβαθμίσεων (0=ποτέ, 1=περιστασιακά, 2=συχνά, 3=πολύ συχνά). Η τιμή-συνοψίζουσα για τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας προκύπτει από το άθροισμα των επιμέρους τιμών στις δύο υποκλίμακες (διάσπαση προσοχής – υπερκινητικότητα/παρορμητικότητα) από απαντήσεις γονέα και δασκάλου.

Κύρια βιβλιογραφική πηγή

Wolraich, M. L., Doffing, M. A., Hannah, J. N., Baumgaertel, A., & Feurer, I. D. (1998). Mother and Teacher Reports of ADHD Symptoms: DSM-IV Questionnaire Data. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 1139–1147.