Ερωτηματολόγιο Εαυτογνωσίας – Εαυτοαντίληψης «Δέλτα» [DSPQ-150]

Σύντομη Περιγραφή

Πρόκειται για ένα αυτοσυμπληρούμενο ερωτηματολόγιο γραπτής απάντησης που περιλαμβάνει 150 δηλώσεις-ερωτήσεις, μέσω των οποίων αξιολογούνται διάφορες πτυχές της προσωπικότητας του ατόμου. Σκοπός του είναι να αποτυπώσει τη θέση ή τη στάση του εξεταζομένου απέναντι στον εαυτό του σε βασικές ψυχολογικές και κοινωνικές παραμέτρους, όπως η αυτοεκτίμηση και η αυτοεικόνα, το γενικό άγχος και στρες, οι διαπροσωπικές σχέσεις, η επικοινωνιακή ικανότητα, η αισιοδοξία ή απαισιοδοξία, οι συναισθηματικές διακυμάνσεις, η κοινωνική προσαρμογή, η αποφασιστικότητα και η σταθερότητα, καθώς και οι φοβίες ή φοβικές αντιδράσεις.

Σκοπός

Σκοπός του ερωτηματολογίου είναι η μέτρηση του βαθμού εαυτογνωσίας και της φύσης της αυτοαντίληψης του ατόμου, ώστε να εντοπιστούν βασικές περιοχές που ενδέχεται να χρήζουν βελτίωσης ή περαιτέρω διερεύνησης, συμβάλλοντας στην προσωπική ανάπτυξη, στην ψυχολογική ενδυνάμωση ή και στην επαγγελματική υποστήριξη.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Ο εξεταζόμενος καλείται να αξιολογήσει τον εαυτό του για κάθε μία από τις 150 δηλώσεις χρησιμοποιώντας μια επτάβαθμη κλίμακα Likert, από το 0 έως το 6. Οι απαντήσεις καταγράφονται σε ειδικό φύλλο βαθμολόγησης και αποδίδονται γραφικά, σχηματίζοντας το προσωπικό προφίλ του ατόμου, το οποίο αποτυπώνει οπτικά τη συνολική του εικόνα σε σχέση με τις επιμέρους ψυχολογικές διαστάσεις που αξιολογούνται.

Εγκυρότητα

Το ερωτηματολόγιο έχει υποβληθεί σε δοκιμαστικές εφαρμογές με αντιπροσωπευτικό δείγμα εφήβων και ενηλίκων και έχει ελεγχθεί ως προς την εγκυρότητα περιεχομένου και κατασκευής. Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν ότι οι επιμέρους διαστάσεις του εργαλείου αντανακλούν με σαφήνεια τα θεωρητικά κατασκευάσματα που αξιολογούνται, παρέχοντας ένα έγκυρο μέσο αποτύπωσης της αυτοαντίληψης.

Αξιοπιστία

Οι δείκτες αξιοπιστίας του ερωτηματολογίου κρίνονται ιδιαίτερα ικανοποιητικοί. Η εσωτερική συνοχή των επιμέρους υποκλιμάκων (μέσω του δείκτη Cronbach’s Alpha) παρουσιάζει υψηλές τιμές, ενώ και οι μετρήσεις επαναληπτικής εφαρμογής (test-retest) επιβεβαιώνουν τη σταθερότητα των αποτελεσμάτων σε βάθος χρόνου, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στη χρήση του εργαλείου.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα που προκύπτουν από τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου μπορούν να αξιοποιηθούν σε πολλαπλά πλαίσια, όπως η προσωπική ενδοσκόπηση και ανάπτυξη, η συμβουλευτική ή ψυχολογική υποστήριξη, καθώς και η εκπαιδευτική ή ερευνητική μελέτη. Η ανάλυση των απαντήσεων επιτρέπει την αποτύπωση ισχυρών στοιχείων της προσωπικότητας αλλά και εντοπισμό περιοχών πιθανής δυσλειτουργίας, ενθαρρύνοντας την εστιασμένη παρέμβαση ή την περαιτέρω διερεύνηση.

Βιβλιογραφία

Δημητρόπουλος, Ε. (χ.χ.). Ερωτηματολόγιο Εαυτογνωσίας – Εαυτοαντίληψης «Δέλτα». Αθήνα. Anastasi, A. (1988). Psychological Testing. New York: Macmillan. Cohen, R. J., & Swerdlik, M. E. (2010). Psychological Testing and Assessment. McGraw-Hill Education. Παπαστάμου, Δ. (1992). Η ψυχολογική αξιολόγηση στην πράξη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.