Ερωτηματολόγιο Συναισθηματικής Επάρκειας [ECI-72]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Το Ερωτηματολόγιο Συναισθηματικής Επάρκειας (Emotional Competence Inventory – ECI) αποτελεί ένα εργαλείο αξιολόγησης βασισμένο στο μοντέλο της Συναισθηματικής Νοημοσύνης του Daniel Goleman. Αποτελείται από 72 ερωτήματα που ομαδοποιούνται σε τέσσερις βασικές διαστάσεις: Αυτεπίγνωση, Αυτοδιαχείριση, Κοινωνική Επίγνωση και Διαχείριση Σχέσεων. Κάθε διάσταση περιλαμβάνει επιμέρους δεξιότητες, όπως ενσυναίσθηση, συναισθηματικός έλεγχος, ηγετική ικανότητα κ.ά. Το ερωτηματολόγιο υλοποιείται με τη μορφή αξιολόγησης 360°, δηλαδή συλλέγονται απαντήσεις από το ίδιο το άτομο, καθώς και από συναδέλφους, προϊσταμένους και υφισταμένους, προκειμένου να διαμορφωθεί μια σφαιρική εικόνα της συναισθηματικής του επάρκειας. Οι ερωτήσεις διατυπώνονται σε μορφή δηλώσεων και οι συμμετέχοντες καλούνται να δηλώσουν τη συχνότητα με την οποία παρατηρούνται οι αντίστοιχες συμπεριφορές.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Τα δεδομένα που συλλέγονται από το ερωτηματολόγιο χρησιμοποιούνται για την εξαγωγή προφίλ συναισθηματικής επάρκειας. Η στατιστική ανάλυση γίνεται κυρίως μέσω υπολογισμού μέσων όρων ανά δεξιότητα και σύγκριση των αξιολογήσεων από τις διάφορες πηγές (π.χ. αυτοαξιολόγηση έναντι αξιολόγησης από τρίτους). Τα αποτελέσματα παρουσιάζονται συνήθως σε γραφήματα ή πίνακες, τα οποία αποτυπώνουν δυνατά σημεία και περιοχές για ανάπτυξη. Τα δεδομένα αξιοποιούνται σε προγράμματα ηγετικής ανάπτυξης, επαγγελματικό coaching και σχεδιασμό εξατομικευμένων παρεμβάσεων ενδυνάμωσης των συναισθηματικών δεξιοτήτων.
Στόχος
Ο στόχος του Ερωτηματολογίου Συναισθηματικής Επάρκειας είναι η αξιολόγηση των βασικών συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων που σχετίζονται με την επαγγελματική αποτελεσματικότητα, την ηγεσία και την προσωπική ανάπτυξη. Μέσω της χρήσης του ερωτηματολογίου, επιδιώκεται η αναγνώριση συμπεριφορών που ενισχύουν ή περιορίζουν την επίδοση ενός ατόμου, καθώς και η ενίσχυση της αυτογνωσίας και της ικανότητας διαχείρισης των συναισθηματικών και κοινωνικών αλληλεπιδράσεων στο χώρο εργασίας. Το εργαλείο αυτό χρησιμοποιείται τόσο για εκπαιδευτικούς όσο και για επαγγελματικούς σκοπούς, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη πιο αποτελεσματικών και συνειδητών επαγγελματιών και ηγετών.
Βαθμονόμηση
Η βαθμολόγηση του ερωτηματολογίου πραγματοποιείται με χρήση πενταβάθμιας κλίμακας Likert, όπου οι συμμετέχοντες καλούνται να αξιολογήσουν κάθε δήλωση με βάση τη συχνότητα που παρατηρούν την αντίστοιχη συμπεριφορά (1 = Ποτέ, 2 = Σπάνια, 3 = Μερικές φορές, 4 = Συχνά, 5 = Πάντα). Οι επιμέρους βαθμολογίες ομαδοποιούνται ανά δεξιότητα και ανά θεματική κατηγορία, επιτρέποντας συγκριτική αξιολόγηση των δυνατοτήτων του ατόμου. Επιπλέον, γίνεται ανάλυση της απόκλισης ανάμεσα στην αυτοαξιολόγηση και τις αξιολογήσεις τρίτων, ώστε να εντοπιστούν τυφλά σημεία ή περιοχές που ενδέχεται να χρειάζονται περαιτέρω ανάπτυξη.
Βιβλιογραφία
Boyatzis, R. E., Goleman, D., & Rhee, K. (2000). Clustering competence in emotional intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI). In R. Bar-On & J.D.A. Parker (Eds.), Handbook of Emotional Intelligence. San Francisco: Jossey-Bass.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. New York: Bantam Books.
Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.
Korn Ferry (2020). Emotional and Social Competency Inventory (ESCI) User Guide. Korn Ferry International.