Αντιλήψεις Εκπαιδευτικών για τις Διοικητικές Πρακτικές και τη Συμμετοχή στη Λήψη Αποφάσεων στη Σχολική Μονάδα [EUC-21]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το παρόν ερωτηματολόγιο έχει σχεδιαστεί στο πλαίσιο ερευνητικής εργασίας για τη διερεύνηση των στάσεων και απόψεων εκπαιδευτικών σχετικά με τις διοικητικές πρακτικές στο σχολικό περιβάλλον. Αποτελείται από 20 ερωτήσεις, οι οποίες διαρθρώνονται σε τρεις βασικές ενότητες: (α) Προγραμματισμός και Οργάνωση, (β) Συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων, και (γ) Αποτελεσματικότητα διοίκησης. Οι ερωτήσεις είναι κυρίως κλειστού τύπου (Likert 5 βαθμίδων), ώστε να επιτρέπεται η ποσοτική ανάλυση, ενώ υπάρχει και μία ερώτηση ανοιχτού τύπου για περαιτέρω σχολιασμό.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα που θα συλλεχθούν θα αναλυθούν με τη χρήση στατιστικών εργαλείων περιγραφικής στατιστικής (μέσος όρος, τυπική απόκλιση) και, όπου απαιτείται, με τεχνικές συσχέτισης (π.χ. Pearson ή Spearman). Η ανάλυση θα γίνει με στόχο την εξαγωγή συμπερασμάτων για τις απόψεις των συμμετεχόντων αναφορικά με τις διοικητικές πρακτικές και τη δυνατότητα συμμετοχής τους στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Τα αποτελέσματα θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για ακαδημαϊκούς σκοπούς και θα τηρηθούν όλοι οι κανόνες ηθικής και ανωνυμίας.

Στόχος

Στόχος του ερωτηματολογίου είναι η καταγραφή και αξιολόγηση των στάσεων των εκπαιδευτικών ως προς τις διοικητικές διαδικασίες εντός της σχολικής μονάδας. Ειδικότερα, επιδιώκεται να διερευνηθεί η αντίληψή τους για το βαθμό στον οποίο συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων, καθώς και η αποτελεσματικότητα των υφιστάμενων διοικητικών μηχανισμών. Τα δεδομένα αναμένεται να συμβάλουν στη βελτίωση των διοικητικών πρακτικών στην εκπαίδευση και στον σχεδιασμό επιμορφωτικών προγραμμάτων.

Βαθμονόμηση

Η κλίμακα Likert που χρησιμοποιείται κυμαίνεται από 1 έως 5 (1 = Διαφωνώ απόλυτα, 5 = Συμφωνώ απόλυτα). Οι ερωτήσεις ομαδοποιούνται και βαθμολογούνται κατά ενότητα. Η συνολική ανάλυση περιλαμβάνει τη σύγκριση μέσων όρων ανά θεματική ενότητα. Οι τιμές χρησιμοποιούνται για να αναδειχθούν πρότυπα αντίληψης, προβληματισμοί και πιθανά κενά στη διοικητική κουλτούρα των σχολείων.

Βιβλιογραφία

Bush, T. (2011). Theories of Educational Leadership and Management. Sage Publications.
Πούλου, Μ. (2015). Ηγεσία και λήψη αποφάσεων στις σχολικές μονάδες: θεωρητικές προσεγγίσεις και εφαρμογές. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 60(1), 45-58.
Hoy, W.K. & Miskel, C.G. (2008). Educational Administration: Theory, Research, and Practice. McGraw-Hill.
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2020). Στρατηγικές Εκπαίδευσης και Ηγεσίας στην Εκπαίδευση.
Yin, R. (2018). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Sage.