Ελληνική Κλίμακα Συναισθηματικής Νοημοσύνης [GEIS-52]

Σκοπός Ερωτηματολογίου (κλίμακας)

Η ΕΚΣΝ σχεδιάστηκε για την αξιολόγηση της συναισθηματικής νοημοσύνης σε εφήβους και ενήλικες ελληνόφωνου πληθυσμού. Απευθύνεται σε ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς και ερευνητές, με κύριο στόχο τη μέτρηση της ικανότητας αναγνώρισης, κατανόησης, διαχείρισης και ρύθμισης των συναισθημάτων. Η κλίμακα χρησιμοποιείται τόσο σε κλινικό όσο και σε ερευνητικό πλαίσιο, με εφαρμογές στον εκπαιδευτικό και εργασιακό χώρο.

Ανάλυση Ερωτηματολογίου (κλίμακας)

Η κλίμακα αναπτύχθηκε από τους Τσαούση και Κοτζαμάνη (2004) και βασίζεται στα μοντέλα συναισθηματικής νοημοσύνης των Goleman (1995) και Mayer & Salovey (1997). Περιλαμβάνει 40 αυτοαναφορικές προτάσεις που οργανώνονται σε 4 κύριες υποκλίμακες: Αυτογνωσία (10 ερωτήσεις), Συναισθηματική ρύθμιση (12 ερωτήσεις), Κοινωνική ευαισθησία (10 ερωτήσεις) και Διαχείριση σχέσεων (8 ερωτήσεις).

Βαθμολόγηση Ερωτήσεων

Οι απαντήσεις βαθμολογούνται σε κλίμακα Likert 5 σημείων (1=Καθόλου έως 5=Πολύ). Η τελική βαθμολογία υπολογίζεται ως εξής: Συνολικό σκορ (40-200), επιμέρους σκορ για κάθε υποκλίμακα και τυποποιημένοι δείκτες (Μ=100, ΤΑ=15).

Στατιστική Ανάλυση

Η κλίμακα έχει τυποποιηθεί σε δείγμα 1.200 Ελλήνων (15-65 ετών). Οι στατιστικοί δείκτες δείχνουν εσωτερική συνοχή (α=0.89 για τη συνολική κλίμακα), test-retest reliability (r=0.82 σε διάστημα 4 εβδομάδων) και συσχετίσεις με άλλα εργαλεία συναισθηματικής νοημοσύνης (r=0.65-0.75).

Εγκυρότητα Ερωτηματολογίου (κλίμακας)

Η εγκυρότητα της ΕΚΣΝ έχει επιβεβαιωθεί μέσω συσχετιστικών μελετών με άλλα εργαλεία συναισθηματικής νοημοσύνης, διακριτικής ικανότητας μεταξύ επαγγελματικών ομάδων και παραγοντικής ανάλυσης που επιβεβαιώνει τη θεωρητική δομή.

Αξιοπιστία Ερωτηματολογίου (κλίμακας)

Η κλίμακα παρουσιάζει υψηλή αξιοπιστία με εσωτερική συνοχή (α=0.85-0.90 για τις υποκλίμακες), επαναληψιμότητα (r=0.80-0.85) και συμφωνία εκτιμητών (>90%).

Βιβλιογραφία

Ελληνική Βιβλιογραφία

Τσαούσης, Ι., & Κοτζαμάνης, Σ. (2004). Η ελληνική προσαρμογή της Συναισθηματικής Νοημοσύνης και η εφαρμογή της στον εργασιακό χώρο. Ελληνικό Περιοδικό Ψυχολογίας, 11(2), 87-105.

Ξένη Βιβλιογραφία

Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? Emotional development and emotional intelligence: Educational implications, 3-34.

Λέξεις κλειδιά

Συναισθηματική νοημοσύνη, αυτογνωσία, συναισθηματική ρύθμιση, κοινωνικές δεξιότητες, ψυχομετρικά εργαλεία.