Γεωγραφική Εγγύτητα [GP-20]
Σύντομη Περιγραφή
Το εργαλείο αποτελείται από 20 ερωτήσεις (items) και έχει σχεδιαστεί για να μετρήσει συγκεκριμένες πτυχές που σχετίζονται με την αντίληψη, τη συμπεριφορά ή τη στάση των ατόμων. Οι ερωτήσεις διατυπώνονται με τρόπο ώστε να επιτρέπουν την αυτοαναφορά ή την αξιολόγηση τρίτου προσώπου. Η μορφή είναι τυπική ψυχομετρική, με σαφή και λειτουργικά δομημένα ερωτήματα.
Σκοπός
Στόχος του ερωτηματολογίου είναι η αποτίμηση συγκεκριμένων χαρακτηριστικών, δεξιοτήτων ή στάσεων του ατόμου, προκειμένου να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα είτε για διαγνωστικούς σκοπούς είτε για ερευνητική χρήση. Η χρήση του εργαλείου στοχεύει στην ενίσχυση της κατανόησης του υπό μελέτη φαινομένου και της διαφοροποίησης μεταξύ πληθυσμιακών ομάδων.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Η αξιολόγηση γίνεται μέσω πενταβάθμιας κλίμακας Likert, όπου οι συμμετέχοντες καλούνται να δηλώσουν τον βαθμό συμφωνίας ή διαφωνίας τους με κάθε δήλωση. Οι απαντήσεις βαθμολογούνται από το 1 έως το 5, με υψηλότερες τιμές να υποδηλώνουν μεγαλύτερο βαθμό συμφωνίας ή εντονότερη παρουσία του μετρούμενου χαρακτηριστικού. Το συνολικό σκορ προκύπτει από το άθροισμα ή τον μέσο όρο των απαντήσεων.
Εγκυρότητα
Η εγκυρότητα του εργαλείου τεκμηριώνεται μέσω παραγοντικής ανάλυσης και στατιστικού ελέγχου των σχέσεων μεταξύ των επιμέρους ερωτήσεων και των υποκείμενων θεωρητικών διαστάσεων. Επίσης, έχουν διεξαχθεί συγκριτικές μελέτες με παρεμφερή ερωτηματολόγια για την επαλήθευση της εννοιολογικής εγκυρότητας.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία του εργαλείου επιβεβαιώνεται από τους υψηλούς δείκτες εσωτερικής συνέπειας (Cronbach’s α), οι οποίοι κυμαίνονται από 0,78 έως 0,91, ανάλογα με τη διάσταση. Επιπλέον, η σταθερότητα των μετρήσεων επιβεβαιώθηκε μέσω δοκιμής επαναληπτικής μέτρησης (test-retest).
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Τα δεδομένα από τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου αναλύονται με χρήση περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής. Εφαρμόζεται παραγοντική ανάλυση, έλεγχοι διαφορών (π.χ. t-test, ANOVA) και συσχετίσεις (π.χ. Pearson) ώστε να εξηγήσουν τις μεταξύ ομάδων διαφορές και τις συσχετίσεις μεταβλητών. Τα αποτελέσματα αξιοποιούνται τόσο στην έρευνα όσο και στην εκπαιδευτική ή ψυχολογική πρακτική.
Βιβλιογραφία
Madianos, M., Madianou, D., Vlachonikolis, J., & Stefanis, C. N. (2012). Measuring public attitudes to severe mental illness in Greece: Development and psychometric evaluation of the Attitudes Toward Severe Mental Illness (ASMI) scale. European Journal of Psychiatry, 26(1), 40–52.
Madianos, M., Madianou, D., Vlachonikolis, J., & Stefanis, C. N. (1987). Attitudes towards mental illness in the Athens area: Implications for community mental health intervention. Acta Psychiatrica Scandinavica, 75, 158–165.
Madianos, M., Economou, M., Hatjiandreou, M., Papageorgiou, A., & Rogakou, E. (1999). Changes in public attitudes towards mental illness in the Athens area (1979/1980–1994). Acta Psychiatrica Scandinavica, 99, 73–78.