Αντίληψη και Χρήση Χιούμορ στον Χώρο Εργασίας [HAW-20]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το ερωτηματολόγιο HAW (Humor At Work) αποτελεί ένα έγκυρο και αξιόπιστο εργαλείο που έχει σχεδιαστεί για να αποτυπώσει την παρουσία, τη χρήση και την αντίληψη του χιούμορ στον εργασιακό χώρο. Εξετάζει πτυχές που αφορούν το χιούμορ από πλευράς προϊσταμένων, συναδέλφων, την προσωπική χρήση χιούμορ των εργαζομένων, καθώς και το γενικότερο κλίμα που επικρατεί σε έναν οργανισμό σχετικά με το χιούμορ. Αποτελείται από δηλώσεις που αξιολογούνται μέσω πενταβάθμιας κλίμακας Likert (1 = Διαφωνώ απόλυτα έως 5 = Συμφωνώ απόλυτα).

Στόχος

Στόχος του ερωτηματολογίου είναι να καταγράψει πώς χρησιμοποιείται και γίνεται αντιληπτό το χιούμορ στους χώρους εργασίας, να διερευνήσει τη σύνδεση του χιούμορ με την εργασιακή ικανοποίηση, το άγχος, την απόδοση, την ομαδικότητα και το στιλ ηγεσίας, καθώς και να προσφέρει ένα διαγνωστικό εργαλείο για τη βελτίωση του κλίματος και της επικοινωνίας στους οργανισμούς μέσω της ενίσχυσης θετικών μορφών χιούμορ.

Δηλώσεις Ερωτηματολογίου

Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει τέσσερις βασικές υποκλίμακες. Η πρώτη αφορά το χιούμορ που χρησιμοποιούν οι προϊστάμενοι, με ενδεικτικές δηλώσεις όπως: «Ο/Η προϊστάμενός μου χρησιμοποιεί το χιούμορ για να ελαφρύνει την ατμόσφαιρα» και «Ο/Η προϊστάμενός μου κάνει χιουμοριστικά σχόλια που ενισχύουν τη συνεργασία». Η δεύτερη υποκλίμακα αφορά τους συναδέλφους, με δηλώσεις όπως: «Οι συνάδελφοί μου χρησιμοποιούν το χιούμορ για να διαχειρίζονται το άγχος» και «Υπάρχει πνεύμα χιούμορ μεταξύ των μελών της ομάδας μου». Η τρίτη υποκλίμακα αφορά την προσωπική χρήση χιούμορ, με παραδείγματα όπως: «Χρησιμοποιώ το χιούμορ για να αποφορτίσω δύσκολες καταστάσεις στη δουλειά» και «Αισθάνομαι ότι το χιούμορ με βοηθά να επικοινωνώ πιο αποτελεσματικά». Τέλος, η τέταρτη υποκλίμακα εξετάζει το γενικότερο κλίμα στον οργανισμό ως προς το χιούμορ, με δηλώσεις όπως: «Το χιούμορ ενθαρρύνεται στην επιχείρησή μου» και «Γενικά, η κουλτούρα της εταιρείας μου είναι φιλική προς το χιούμορ».

Βαθμονόμηση

Οι συμμετέχοντες καλούνται να αξιολογήσουν κάθε δήλωση σε πενταβάθμια κλίμακα Likert όπου 1 αντιστοιχεί στο «Διαφωνώ απόλυτα» και 5 στο «Συμφωνώ απόλυτα». Η συνολική βαθμολογία κάθε υποκλίμακας προκύπτει από το άθροισμα ή τον μέσο όρο των επιμέρους απαντήσεων. Υψηλότερη βαθμολογία υποδηλώνει μεγαλύτερη παρουσία και θετικότερη στάση ως προς το χιούμορ στην αντίστοιχη διάσταση. Μπορεί να γίνει περαιτέρω ανάλυση με στατιστικά εργαλεία όπως το Cronbach’s Alpha για αξιοπιστία, συσχετίσεις Pearson/Spearman, και παραγοντική ανάλυση για επικύρωση της δομής.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα από το ερωτηματολόγιο μπορούν να αναλυθούν ποσοτικά, αρχικά μέσω περιγραφικής στατιστικής (μέσος όρος, τυπική απόκλιση), αλλά και με μεθόδους όπως ανάλυση αξιοπιστίας και παραγοντική ανάλυση. Η χρήση τους μπορεί να συμβάλει στον εντοπισμό δυνατών και αδύνατων σημείων στην εργασιακή κουλτούρα, να υποστηρίξει παρεμβάσεις για μείωση του άγχους και ενίσχυση της συνεργασίας, και να αξιοποιηθεί σε έρευνες που σχετίζονται με τη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, την οργανωσιακή συμπεριφορά και την ψυχολογία της εργασίας.

Βιβλιογραφία

Mesmer-Magnus, J., Glew, D. J., & Viswesvaran, C. (2012). A meta-analysis of positive humor in the workplace. Journal of Managerial Psychology, 27(2), 155–190.
Robert, C., & Yan, W. (2007). The case for developing new research on humor and culture in organizations: Toward a higher grade of manure. Research in Personnel and Human Resources Management.
Romero, E. J., & Cruthirds, K. W. (2006). The use of humor in the workplace. Academy of Management Perspectives, 20(2), 58–69.