Ερωτηματολόγιο Διαπροσωπικής και Ενδοπροσωπικής Προσαρμογής [IIAQ-110]

Σύντομη Περιγραφή

Το ΕΔΕΠ αποτελεί έναν κατάλογο 110 μορφών συμπεριφοράς που παρατηρούνται συχνά σε παιδιά και εφήβους. Οι συμπεριφορές αυτές καταγράφονται από ψυχολόγους, συμβούλους, γονείς ή δασκάλους και σχετίζονται με ψυχολογικές ή κοινωνικές δυσκολίες. Το εργαλείο βασίζεται στο Ερωτηματολόγιο Συμπτωμάτων Προβληματικής Συμπεριφοράς των Quay και Peterson και προσαρμόστηκε για τον ελληνικό πληθυσμό.

Σκοπός

Ο σκοπός του ΕΔΕΠ είναι η αξιολόγηση προβληματικών συμπεριφορών σε παιδιά από την ηλικία του νηπιαγωγείου έως και την εφηβεία, με έμφαση στις συμπεριφορές που μπορεί να επηρεάσουν τη σχολική και κοινωνική τους προσαρμογή. Τα αποτελέσματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον εντοπισμό αναγκών και τον σχεδιασμό κατάλληλων παρεμβάσεων.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Η βαθμολόγηση γίνεται με την άθροιση των βαθμών όλων των απαντήσεων που αντιστοιχούν σε κάθε σύνδρομο. Οι συμπεριφορές κατηγοριοποιούνται σε τέσσερις βασικούς τομείς και 14 σύνδρομα, όπως προβλήματα προσοχής, υπερκινητικότητα, επιθετικότητα και συναισθηματική δυσκολία.

Εγκυρότητα

Η εγκυρότητα του ΕΔΕΠ υποστηρίζεται από την προσαρμογή και στάθμισή του στον ελληνικό πληθυσμό, καθώς και από τη σύγκριση των αποτελεσμάτων του με τα διεθνή δεδομένα του αρχικού ερωτηματολογίου. Η περιεχομενική εγκυρότητα ενισχύθηκε με τη συμβολή ειδικών και την πιλοτική εφαρμογή του εργαλείου.

Αξιοπιστία

Το ΕΔΕΠ παρουσιάζει υψηλή αξιοπιστία εσωτερικής συνέπειας, όπως υπολογίστηκε με δείκτες όπως ο Cronbach’s α, οι οποίοι κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα για τις περισσότερες υποκλίμακες. Η αξιοπιστία επαναληπτικής μέτρησης (test-retest) έχει επίσης επιβεβαιωθεί, διασφαλίζοντας τη σταθερότητα των αποτελεσμάτων.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η ανάλυση των δεδομένων περιλαμβάνει υπολογισμό συνολικών και επιμέρους βαθμολογιών ανά σύνδρομο και τομέα, σύγκριση με πρότυπα και οριακές τιμές, καθώς και ερμηνεία των αποτελεσμάτων για τον σχεδιασμό εξατομικευμένων παρεμβάσεων. Τα δεδομένα χρησιμοποιούνται για εκπαιδευτική υποστήριξη, συμβουλευτική και ερευνητικούς σκοπούς.

Βιβλιογραφία

Παρασκευόπουλος, Ι. Ν., & Γιαννίτσας, Ν. Δ. (1999). Ερωτηματολόγιο δια-προσωπικής και ενδο-προσωπικής προσαρμογής: Οδηγίες συμπλήρωσης και αξιολόγησης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Quay, H. C., & Peterson, D. R. (1993). The Revised Behavior Problem Checklist: Manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.