Ερωτηματολόγιο Ψυχαναγκαστικών Συμπτωμάτων για Παιδιά [Leyton-CV-20]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το Leyton Obsessional Inventory – Child Version (Leyton-CV-20) αποτελεί ένα εγκεκριμένο και σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης ψυχαναγκαστικών και καταναγκαστικών συμπτωμάτων σε παιδιά και εφήβους. Περιλαμβάνει 20 ερωτήσεις, οι οποίες αξιολογούν σκέψεις και συμπεριφορές που σχετίζονται με την ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (ΙΨΔ). Το ερωτηματολόγιο μπορεί να χορηγηθεί αυτοαναφερόμενα (self-report) ή μέσω συνέντευξης, σε παιδιά ηλικίας περίπου 8 έως 18 ετών.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Κάθε ερώτηση απαντάται είτε με ναι/όχι είτε σε κλίμακα Likert, ανάλογα με την έκδοση. Οι απαντήσεις καταγράφονται με σκοπό τη συνολική βαθμολόγηση της παρουσίας και της έντασης των ΙΨΔ συμπτωμάτων. Τα δεδομένα μπορούν να αναλυθούν ποσοτικά για συγκρίσεις μεταξύ ομάδων (όπως κλινική ομάδα και ομάδα ελέγχου), για παρακολούθηση της εξέλιξης των συμπτωμάτων μετά από θεραπευτική παρέμβαση, καθώς και για την αναγνώριση προφίλ συμπεριφορών και ψυχαναγκαστικών προτύπων.

Στόχος

Ο βασικός στόχος του Leyton-CV-20 είναι η έγκαιρη ανίχνευση παιδιών και εφήβων με πιθανή Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή, ώστε να παραπεμφθούν για περαιτέρω κλινική αξιολόγηση και ενδεχόμενη παρέμβαση. Επιπλέον, αποτελεί σημαντικό εργαλείο στην ερευνητική μελέτη της ψυχοπαθολογίας της ΙΨΔ κατά την παιδική και εφηβική ηλικία.

Βαθμονόμηση

Οι απαντήσεις βαθμολογούνται με 0 ή 1 στις σύντομες μορφές ή με τιμές από 0 έως 3 στις εκτενέστερες μορφές. Το συνολικό σκορ κυμαίνεται από 0 έως 20, με τα υψηλότερα σκορ να υποδηλώνουν μεγαλύτερη ένταση και παρουσία ψυχαναγκαστικών συμπτωμάτων. Υπάρχουν ορισμένες καθορισμένες οριακές τιμές (cut-off scores), οι οποίες χρησιμοποιούνται για την εκτίμηση του κλινικά σημαντικού επιπέδου συμπτωματολογίας, προσαρμοσμένες στον πληθυσμό και στο πλαίσιο χρήσης.

Βιβλιογραφία

Berg, C. Z., Rapoport, J. L., & Flament, M. F. (1986). The Leyton Obsessional Inventory – Child Version. Flament, M. F., Whitaker, A., Rapoport, J. L., Davies, M., Berg, C. Z., Kalikow, K., … & Shaffer, D. (1988). Obsessive compulsive disorder in adolescence: An epidemiological study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 27(6), 764-771. Rapoport, J. L., & Inoff-Germain, G. (2000). Obsessive compulsive disorder in children and adolescents. In: Goodman, W. K., & Rudorfer, M. V. (Eds.), Obsessive-compulsive disorder: Contemporary issues in treatment. Γαλανάκη, Ε., Κοντογιάννη, Κ. (2011). Ψυχομετρική αξιολόγηση ερωτηματολογίων παιδικής και εφηβικής ηλικίας. Ψυχολογία, 18(1), 22–39.