Τεστ Πρώιμης Ανίχνευσης Διαταραχών Γνωστικής Ανάπτυξης για Παιδιά ηλικίας 4-6 Ετών (Κλίμακα Λογικομαθηματικής Σκέψης: LogMath) [LogMath-48]
Σκοπός
Η κλίμακα LogMath αποσκοπεί στην αξιολόγηση της λογικομαθηματικής σκέψης και στην πρώιμη ανίχνευση γνωστικών διαταραχών σε παιδιά ηλικίας 4 έως 6 ετών. Απευθύνεται σε επαγγελματίες της εκπαίδευσης και της ψυχολογίας και στοχεύει στον εντοπισμό πιθανών μελλοντικών μαθησιακών δυσκολιών, συμβάλλοντας στον σχεδιασμό κατάλληλων παρεμβάσεων.
Ανάλυση Κλίμακας
Η κλίμακα σχεδιάστηκε από τους Ν. Δελητανάκη και Λ. Σταύρου και βασίζεται σε νεο-Πιαζετικές θεωρίες της γνωστικής ανάπτυξης. Αποτελείται από πολλαπλές υποκλίμακες με εξειδικευμένες εργασίες που αξιολογούν διαφορετικές πτυχές της λογικομαθηματικής σκέψης. Το ερευνητικό δείγμα περιλάμβανε 410 παιδιά ηλικίας 4.2 έως 6 ετών από τέσσερις νομούς της Κρήτης, ενώ προηγήθηκε προκαταρκτική εφαρμογή της σε 138 παιδιά.
Βαθμολόγηση
Η συνολική βαθμολογία αποδίδει την γενική λογικομαθηματική ικανότητα του παιδιού, ενώ η βαθμολόγηση ανά υποκλίμακα προσφέρει πιο εξειδικευμένη πληροφόρηση για την εντόπιση συγκεκριμένων δυσκολιών. Οι βαθμοί σχετίζονται με ηλικιακά διαστήματα ανά εξάμηνο, επιτρέποντας τη σύγκριση με τυπικές τιμές αναφοράς.
Στατιστική Ανάλυση
Οι επιδόσεις των παιδιών κυμαίνονται σε ευρύ φάσμα, επιτρέποντας την ευκρινή ανίχνευση δυσκολιών, καθώς υψηλές τιμές υποδηλώνουν καλύτερες επιδόσεις. Κάθε υποκλίμακα περιλαμβάνει ειδικούς δείκτες που συμβάλλουν στον εντοπισμό συγκεκριμένων γνωστικών προβλημάτων.
Εγκυρότητα
Η εγκυρότητα περιεχομένου και εννοιαλογικής κατασκευής είναι υψηλή, εφόσον βασίζεται σε θεωρητικά τεκμηριωμένη βάση και κατάλληλα σχεδιασμένες εργασίες. Η προβλεπτική εγκυρότητα είναι επίσης υψηλή και έχει επιβεβαιωθεί μετά από ένα έτος παρακολούθησης των συμμετεχόντων.
Βιβλιογραφία για την εγκυρότητα περιλαμβάνει τα έργα των Demetriou και Efklides (1987) καθώς και του Geary (2004), οι οποίοι προσφέρουν θεωρητικό υπόβαθρο και εφαρμοσμένες προσεγγίσεις σχετικά με τις γνωστικές δομές και τις μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία της κλίμακας είναι ιδιαίτερα υψηλή, με δείκτη Cronbach’s α στο 0.93, Guttman split-half στο 0.85 και συνάφεια περιττών ερωτήσεων στο 0.92, γεγονός που επιβεβαιώνει την εσωτερική συνέπεια και τη σταθερότητα των αποτελεσμάτων.
Βιβλιογραφία για την αξιοπιστία αποτελεί η μελέτη των Lidz και Elliott (2000) για τη Δυναμική Αξιολόγηση.
Βιβλιογραφία
Ελληνική Βιβλιογραφία
Δεληκανάκη, Ν., & Σταύρου, Λ. (2008). Κλίμακα Λογικομαθηματικής Σκέψης (LOCMATH). Αθήνα: Άνθρωπος.
Σταύρου, Λ. (2002). Διδακτική Μεθοδολογία στην Ειδική Αγωγή: Λογικομαθηματικές έννοιες και νοητική υστέρηση. Αθήνα: Άνθρωπος.
Ξένη Βιβλιογραφία
Demetriou, A., & Efklides, A. (1987). Experiential structuralism and neo-Piagetian theories.
Geary, D. (2004). Mathematics and Learning Disabilities.
Lidz, C., & Elliott, J. (2000). Dynamic Assessment.
Λέξεις-Κλειδιά
λογικομαθηματική σκέψη, γνωστική ανάπτυξη, πρώιμη ανίχνευση, μαθησιακές δυσκολίες, ψυχομετρική κλίμακα, αξιοπιστία, εγκυρότητα, νεο-Πιαζετικές θεωρίες.