Οι Σκέψεις μου Αναφορικά με την Ένταξη – Κλίμακα για Εκπαιδευτικούς [MTAI-28]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Το ερωτηματολόγιο “My Thinking About Inclusion [MTAI] – Teacher’s Scale” αποτελείται από 28 προτάσεις, τις οποίες οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αξιολογήσουν με βάση μια πενταβάθμια κλίμακα Likert: 1 = Συμφωνώ απόλυτα, 2 = Συμφωνώ, 3 = Ούτε συμφωνώ ούτε διαφωνώ, 4 = Διαφωνώ, 5 = Διαφωνώ απόλυτα. Το εργαλείο αξιολογεί τρεις διαστάσεις που σχετίζονται με την ένταξη μαθητών με ειδικές ανάγκες στη γενική εκπαίδευση: τις βασικές αντιλήψεις για την ένταξη, τα αναμενόμενα αποτελέσματα και τις πρακτικές που εφαρμόζονται στην τάξη.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάπτυξη του εργαλείου βασίστηκε στην εργασία των K. C. Stoiber, M. Gettinger και D. Goetz, με προσαρμογή στην ελληνική γλώσσα από την Ε. Καλύβα και τον Η. Αβραμίδη. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 155 δασκάλων από δημοτικά σχολεία στην περιφέρεια της Βόρειας Ελλάδας, εκ των οποίων οι 75 ήταν άνδρες και οι 80 γυναίκες, με μέσο όρο ηλικίας τα 40 έτη και 6 μήνες. Η εγκυρότητα της κλίμακας βασίζεται σε ψυχομετρική ανάλυση με βάση προηγούμενες έρευνες και εισηγήσεις. Η εγκυρότητα περιεχομένου υποστηρίζεται από τη συσχέτιση μεταξύ των απαντήσεων σε δύο σχετικές ερωτήσεις για την ένταξη (r = 0,61). Η αξιοπιστία του εργαλείου, όπως εκτιμάται με τον δείκτη Cronbach’s α, κυμαίνεται για την ελληνική εκδοχή από 0,65 έως 0,87 για τις επιμέρους υποκλίμακες, ενώ για το σύνολο της κλίμακας είναι 0,87.
Στόχος
Ο στόχος της κλίμακας είναι η διερεύνηση των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών απέναντι στην ένταξη μαθητών με ειδικές ανάγκες στο γενικό σχολείο. Ειδικότερα, επιδιώκει την κατανόηση των βασικών πεποιθήσεων των εκπαιδευτικών για την ένταξη, των αναμενόμενων αποτελεσμάτων της ένταξης, καθώς και των πρακτικών που εφαρμόζονται στην καθημερινή διδακτική πράξη.
Βαθμονόμηση
Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να απαντήσουν σε κάθε πρόταση χρησιμοποιώντας την πενταβάθμια κλίμακα Likert, με τη συνολική βαθμολογία να κυμαίνεται από 28 έως 140 μονάδες. Η εσωτερική συνοχή των τριών υποκλιμάκων αξιολογήθηκε μέσω στατιστικών αναλύσεων, όπως η παραγοντική ανάλυση. Οι προτάσεις που εντάσσονται σε κάθε υποκλίμακα είναι οι εξής: στην υποκλίμακα των βασικών αντιλήψεων περιλαμβάνονται οι προτάσεις 1, 2, 3, 7, 8, 14, 15, 23, 24, στην υποκλίμακα των αναμενόμενων αποτελεσμάτων οι προτάσεις 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 26 και στην υποκλίμακα των πρακτικών οι προτάσεις 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 27, 28.
Βιβλιογραφία
Αβραμίδης, Η., & Καλύβα, Ε. (2004). Η επίδραση της διδακτικής εμπειρίας και της μετεκπαίδευσης στις στάσεις των Ελλήνων δασκάλων απέναντι στην ένταξη. Ανακοίνωση στο Συνέδριο «Η ευρωπαϊκή διάσταση της ειδικής αγωγής». Αβραμίδης, Η. (2002). Ανάλυση μιας άλλης αναγνωστικής πραγματικότητας. Θεσσαλονίκη: Υπ. Παιδείας. Avramidis, E., & Kalyva, E. (2007). The influence of teaching experience and professional development on Greek teachers’ attitudes towards inclusion. European Journal of Special Needs Education, 22, 367-389. Kalyva, E., Gojkovic, D., & Tsakiris, V. (2007). Serbian teachers’ attitudes towards inclusion. International Journal of Special Education, 22, 30-35. Stoiber, K. C., Gettinger, M., & Goetz, D. (1998). Exploring factors influencing parents’ and early childhood practitioners’ beliefs about inclusion. Early Childhood Research Quarterly, 13, 107-124.