Δοκιμασία Μάθησης Αντικειμένων [OLT-16]
Σύντομη Περιγραφή
Η δοκιμασία απαιτεί την εκμάθηση 16 αντικειμένων καθημερινής χρήσης, τα οποία παρουσιάζονται επανειλημμένα στον εξεταζόμενο και ανήκουν σε τέσσερις σημασιολογικές κατηγορίες. Τα αντικείμενα είναι τοποθετημένα σε προκαθορισμένη διάταξη και ο εξεταζόμενος καλείται να τα ανακαλέσει με ακρίβεια, τόσο αμέσως όσο και μετά από καθυστέρηση. Η διαδικασία αξιολογεί την ικανότητα απόκτησης και μακρόχρονης αποθήκευσης νέων πληροφοριών, και συνδέεται με την ανάκληση, την αναγνώριση και τη χρήση στρατηγικών μνήμης.
Σκοπός
Η δοκιμασία έχει ως σκοπό την έγκυρη εκτίμηση της μνημονικής ικανότητας και της ικανότητας μάθησης, κυρίως σε άτομα που δεν έχουν μάθει να διαβάζουν ή εμφανίζουν εγκεφαλική δυσλειτουργία. Βασίζεται στην υπόθεση ότι τα αναλφάβητα άτομα ενδέχεται να μην επεξεργάζονται με τον ίδιο τρόπο τις πληροφορίες σε σχέση με άτομα που έχουν μάθει να διαβάζουν, με αποτέλεσμα να διαφέρουν οι επιδόσεις τους σε παραδοσιακές νευροψυχολογικές δοκιμασίες.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Αξιολογούνται η καμπύλη μάθησης, η ακρίβεια ανάκλησης και αναγνώρισης, ο αριθμός των αντιδράσεων εμμονής και παρεμβολών, καθώς και η χρήση εννοιολογικών στρατηγικών. Η επίδοση κρίνεται τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά με βάση τη βελτίωση της ανάκλησης μεταξύ δοκιμασιών και τη χρήση ορθών απαντήσεων.
Εγκυρότητα
Η εγκυρότητα της δοκιμασίας στηρίζεται σε βιβλιογραφικές ενδείξεις που υποστηρίζουν την ανάγκη διαφοροποιημένης προσέγγισης της αξιολόγησης της μνήμης σε πληθυσμούς με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο. Η επιλογή αντικειμένων και η μέθοδος παρουσίασης διασφαλίζουν την καταλληλότητα της για άτομα χωρίς αναγνωστικές δεξιότητες.
Αξιοπιστία
Αν και συγκεκριμένα δεδομένα αξιοπιστίας δεν αναφέρονται στην παρούσα περίληψη, η επαναληπτική φύση της δοκιμασίας, η σαφής διαδικασία παρουσίασης και η μέτρηση διαφορετικών παραμέτρων (ανάκληση, παρεμβολές, στρατηγική) ενισχύουν την αναμενόμενη αξιοπιστία του εργαλείου.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση των δεδομένων εστιάζει στην ικανότητα μάθησης και συγκράτησης νέων πληροφοριών, ιδίως σε αναλφάβητα άτομα ή άτομα με εγκεφαλική βλάβη. Το εργαλείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ερευνητικούς σκοπούς, καθώς και στην κλινική πράξη για τη διάγνωση γνωστικών ελλειμμάτων και την παρακολούθηση προόδου αποκατάστασης.
Βιβλιογραφία
Folia, V., & Kosmidis, M. H. (2003). Assessment of memory skills in illiterates: Strategy differences or test artifacts? The Clinical Neuropsychologist, 17, 143–152.