Εργαλείο Διαμορφωτικής Αξιολόγησης Προφορικής Γλώσσας Ελλήνων και Αλλοδαπών Νηπίων 5-6 Ετών [POLAT-12]

Σύντομη Περιγραφή

Το εργαλείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον παιδαγωγό με στόχο τον σχεδιασμό διαμορφωτικών παρεμβάσεων μέσα στην τάξη, μέσω της αξιολόγησης του γλωσσικού προφίλ κάθε νηπίου. Αποτελείται από 12 υποκλίμακες, εκ των οποίων οι 7 χορηγούνται ατομικά και οι υπόλοιπες 5 ομαδικά, καλύπτοντας ποικιλία δεξιοτήτων σχετικών με την προφορική γλώσσα, όπως η έκφραση και κατανόηση λεξιλογίου καθημερινής ζωής και επαγγελματικών όρων, η εκτέλεση και σύνθεση οδηγιών, καθώς και η αφήγηση ιστοριών.

Σκοπός

Το εργαλείο στοχεύει στην πρώιμη ανίχνευση γλωσσικών δυσκολιών των νηπίων και στον εντοπισμό των γλωσσικών ικανοτήτων τους, ώστε να υποστηριχθεί η κατάλληλη παιδαγωγική παρέμβαση και η βελτίωση της επικοινωνιακής τους επάρκειας.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Η αξιολόγηση πραγματοποιείται με ποσοτικοποίηση των απαντήσεων και σύγκριση με τις μέσες επιδόσεις αναφοράς. Οι επιδόσεις εκφράζονται σε ποσοστά επιτυχίας ανά υποκλίμακα και συνολικά, ενώ υπάρχει διαβάθμιση επιπέδων ικανότητας. Η χορήγηση μπορεί να γίνει τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό πλαίσιο, ανάλογα με την υποκλίμακα.

Εγκυρότητα

Η εγκυρότητα του εργαλείου βρέθηκε υψηλή. Η περιεχομενική εγκυρότητα ελέγχθηκε με διευρυντική παραγοντική ανάλυση και εννοιολογική κατασκευή, αναδεικνύοντας πέντε κύριους παράγοντες: παράγοντας της εκτέλεσης απλών και σύνθετων οδηγιών, παράγοντας του εκφραστικού και προσληπτικού λεξιλογίου καθημερινής χρήσης, παράγοντας του εκφραστικού και προσληπτικού λεξιλογίου επαγγελματικών όρων, παράγοντας της κατανόησης της ιστορίας και παράγοντας του εκφραστικού λεξιλογίου.

Αξιοπιστία

Η αξιοπιστία εσωτερικής συνέπειας, με δείκτη Cronbach’s α, κυμαίνεται από 0,68 έως 0,91 στις επιμέρους κλίμακες, γεγονός που υποδηλώνει υψηλή συνοχή και σταθερότητα αποτελεσμάτων.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η ανάλυση περιλαμβάνει τον υπολογισμό ποσοστών επιτυχίας και την ερμηνεία τους σε σχέση με τις αναμενόμενες αναπτυξιακές επιδόσεις. Οι παράγοντες που αναδείχθηκαν από την παραγοντική ανάλυση χρησιμοποιούνται για τον σχεδιασμό εξατομικευμένων και ομαδικών παρεμβάσεων. Τα δεδομένα μπορούν να αξιοποιηθούν τόσο για ερευνητικούς όσο και για πρακτικούς παιδαγωγικούς σκοπούς, ώστε να ενισχυθεί η γλωσσική ανάπτυξη των νηπίων.

Βιβλιογραφία

Yannelli, P., & Stavrou, P.-D. (2009). Assessment Tool for preschoolers (migrant and greek students in the kindergarten): Early identification of linguistic capacities and difficulties. Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Παιδεία, Πολιτεία, Δήμος.
Γιαννέλη, Π., & Σταύρου, Π.-Δ. (2008a). Σύγκριση γλωσσικού προφίλ αλλοδαπών και ελληνοφώνων νηπίων στο ελληνικό νηπιαγωγείο. Πρακτικά του 6ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Ελληνικής Παιδαγωγικής Εταιρείας.
Γιαννέλη, Π., & Σταύρου, Π.-Δ. (2008b). Κατασκευή και σύγκριση εργαλείων πρώιμης ανίχνευσης ικανοτήτων και δυσκολιών γλωσσικής έκφρασης των νηπίων. Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου «Année Européenne du Dialogue Interculturel».
Σταύρου, Π.-Δ., & Γιαννέλη, Π. (2007). Η ένταξη αλλοδαπών μαθητών 3-6 ετών στο γαλλικό σύστημα. Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ειδικής Αγωγής.