Ερωτηματολόγιο Στάσεων προς τους Ηλικιωμένους [ROPE-20]
Σύντομη Περιγραφή
Το ROPE είναι ένα εργαλείο αυτοαναφοράς που αποτελείται από 20 προτάσεις και αξιολογεί τις θετικές και αρνητικές συμπεριφορές ή στάσεις απέναντι σε ηλικιωμένα άτομα. Οι προτάσεις αντανακλούν συμπεριφορές που μπορεί να παρατηρηθούν σε καθημερινές αλληλεπιδράσεις με ηλικιωμένους, όπως η υπερπροστασία, η αγνόηση, ή η έκφραση εκτίμησης. Περιλαμβάνει δύο υποκλίμακες: «Θετικές Στάσεις» και «Αρνητικές Στάσεις».
Σκοπός
Σκοπός του ROPE είναι η μέτρηση της συχνότητας εμφάνισης συγκεκριμένων συμπεριφορών ή αντιλήψεων προς τα ηλικιωμένα άτομα, με στόχο την κατανόηση και ενίσχυση θετικών αλληλεπιδράσεων και την αντιμετώπιση των ηλικιακών προκαταλήψεων.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Οι συμμετέχοντες καλούνται να δηλώσουν πόσο συχνά έχουν επιδείξει κάθε συμπεριφορά σε πενταβάθμια κλίμακα Likert (1 = ποτέ έως 5 = πολύ συχνά). Οι απαντήσεις των 20 προτάσεων αθροίζονται για κάθε υποκλίμακα. Υψηλότερες βαθμολογίες υποδηλώνουν μεγαλύτερη συχνότητα θετικών ή αρνητικών στάσεων, αντίστοιχα.
Εγκυρότητα
Η εννοιολογική και διακριτική εγκυρότητα του ROPE έχει επιβεβαιωθεί μέσω παραγοντικής ανάλυσης, αναδεικνύοντας δύο σαφείς παράγοντες. Επιπλέον, έχουν βρεθεί σημαντικές συσχετίσεις με άλλα εργαλεία μέτρησης ηλικιακών στάσεων, γεγονός που ενισχύει τη συγκλίνουσα εγκυρότητα του εργαλείου.
Αξιοπιστία
Η εσωτερική συνέπεια του εργαλείου είναι υψηλή. Ο δείκτης Cronbach’s α για την υποκλίμακα των θετικών στάσεων κυμαίνεται από 0,85 έως 0,91, ενώ για την υποκλίμακα των αρνητικών στάσεων κυμαίνεται από 0,80 έως 0,88. Η αξιοπιστία επαναληπτικών μετρήσεων (test-retest) είναι επίσης ικανοποιητική.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Τα δεδομένα μπορούν να αναλυθούν με περιγραφική στατιστική (μέσοι όροι, τυπικές αποκλίσεις) και να εξεταστούν διαφορές ανά φύλο, ηλικία, εμπειρία με ηλικιωμένους, ή επαγγελματική ιδιότητα (με t-test, ANOVA, κ.ά.). Χρησιμοποιείται ευρέως σε ερευνητικά και εκπαιδευτικά πλαίσια, όπως προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης υγειονομικού προσωπικού.
Βιβλιογραφία
Cherry, K. E., Palmore, E., & Whittington, F. J. (2002). Knowledge of aging: A test of Palmore’s Facts on Aging Quizzes. The Gerontologist, 42(4), 534–539.
Burbank, P. M., Dowling-Castronovo, A., Crowther, M. R., & Capezuti, E. (2006). Improving knowledge and attitudes toward older adults through innovative educational strategies. Journal of Professional Nursing, 22(2), 91–97.
Cottle, N., & Glover, R. J. (2007). Combating ageism: Change in student knowledge and attitudes regarding aging. Educational Gerontology, 33(6), 501–512.