Κλίμακα Αυτοεκτίμησης του Rosenberg [RSES-10-2]

Σύντομη Περιγραφή

Η Κλίμακα Αυτοεκτίμησης του Rosenberg είναι ένα ευρέως χρησιμοποιούμενο εργαλείο αυτοαναφοράς για τη μέτρηση της γενικής αυτοεκτίμησης στους ενήλικες. Περιλαμβάνει 10 δηλώσεις που αποτιμούν τη συνολική αποδοχή του εαυτού, με αναφορές τόσο σε θετικές όσο και σε αρνητικές αξιολογήσεις του εαυτού. Οι απαντήσεις δίνονται σε τετράβαθμη κλίμακα Likert, από «διαφωνώ απόλυτα» έως «συμφωνώ απόλυτα».

Σκοπός

Η κλίμακα έχει ως στόχο την εκτίμηση της συνολικής αυτοεκτίμησης ενός ατόμου, ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας ή κοινωνικοπολιτισμικού υπόβαθρου. Χρησιμοποιείται ευρέως σε ερευνητικά και κλινικά πλαίσια για τη διερεύνηση της σχέσης της αυτοεκτίμησης με ψυχολογικά χαρακτηριστικά και συμπεριφορές.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Κάθε μία από τις 10 προτάσεις βαθμολογείται από 1 έως 4. Οι πέντε θετικές διατυπώσεις βαθμολογούνται άμεσα, ενώ οι πέντε αρνητικές βαθμολογούνται αντίστροφα (με αντιστροφή της κλίμακας). Η συνολική βαθμολογία κυμαίνεται από 10 έως 40, με υψηλότερες τιμές να υποδηλώνουν υψηλότερη αυτοεκτίμηση.

Εγκυρότητα

Η κλίμακα έχει ελεγχθεί σε ελληνικό δείγμα για τη μεταφραστική εγκυρότητα και τη συσχέτιση με συναφείς ψυχολογικές μεταβλητές. Η μεταφραστική εγκυρότητα επαληθεύτηκε με συσχέτιση r = 0,94 μεταξύ της αγγλικής και της ελληνικής έκδοσης. Επίσης, η κλίμακα παρουσίασε θετικές συσχετίσεις με την εξωστρέφεια και αρνητικές με το νευρωτισμό, ενώ σχετίστηκε και αρνητικά με τη μοναξιά, σύμφωνα με την UCLA Loneliness Scale.

Αξιοπιστία

Η αξιοπιστία της ελληνικής έκδοσης της κλίμακας υπολογίστηκε μέσω του δείκτη εσωτερικής συνέπειας Cronbach’s α, ο οποίος ήταν 0,85, τιμή που θεωρείται πολύ ικανοποιητική για εργαλεία προσωπικότητας και αυτοαναφοράς.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η ανάλυση των αποτελεσμάτων μπορεί να γίνει με περιγραφική στατιστική (μέσος όρος, τυπική απόκλιση), ενώ σε ερευνητικά πλαίσια εφαρμόζονται συσχετίσεις με άλλες μεταβλητές (π.χ. άγχος, κατάθλιψη, κοινωνική υποστήριξη) ή συγκρίσεις μεταξύ ομάδων (π.χ. φύλο, ηλικία) με t-tests και ANOVA. Η κλίμακα χρησιμοποιείται ευρέως σε μελέτες ψυχολογικής προσαρμογής, εκπαιδευτικού περιβάλλοντος, κλινικής αξιολόγησης και προγραμμάτων παρέμβασης.

Βιβλιογραφία

Rosenberg, M. (1989). Society and the Adolescent Self-Image (Rev. ed.). Middletown, CT: Wesleyan University Press.