Κλίμακας Αυτοαξιολόγησης για Παιδιά [SCSC-22]

Σύντομη Περιγραφή

Η Κλίμακα Αυτοαξιολόγησης για Παιδιά είναι ένα εργαλείο αυτοαναφοράς που αποσκοπεί στην αποτύπωση των συναισθημάτων και της αυτοεικόνας των παιδιών. Αποτελείται από 22 επιθετικές δηλώσεις (adjective statements), μέσω των οποίων το παιδί εκφράζει το πώς νιώθει για τον εαυτό του σε καθημερινές καταστάσεις. Η κλίμακα αξιοποιείται για ερευνητικούς και διαγνωστικούς σκοπούς, κυρίως σε πληθυσμούς σχολικής ηλικίας.

Σκοπός

Σκοπός του εργαλείου είναι η μέτρηση της αυτοεκτίμησης και της αυτοεικόνας του παιδιού, όπως την αντιλαμβάνεται το ίδιο. Μέσω της κλίμακας επιχειρείται να διερευνηθεί κατά πόσο το παιδί διατηρεί θετική ή αρνητική στάση απέναντι στον εαυτό του, κάτι που συνδέεται άμεσα με την ψυχοκοινωνική του προσαρμογή.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Η κλίμακα περιλαμβάνει 22 δηλώσεις, στις οποίες το παιδί απαντά επιλέγοντας μία από πέντε διαβαθμίσεις:
1 = Καθόλου, 2 = Σπάνια, 3 = Μερικές φορές, 4 = Συχνά, 5 = Τις περισσότερες φορές.
Τρεις από τις δηλώσεις (θέσεις 10, 17 και 20) βαθμολογούνται αντίστροφα. Η τελική βαθμολογία υπολογίζεται με άθροισμα ή μέσο όρο όλων των απαντήσεων. Όσο υψηλότερη είναι η βαθμολογία, τόσο υψηλότερο θεωρείται το επίπεδο αυτοεκτίμησης.

Εγκυρότητα

Η κλίμακα παρουσιάζει συγκλίνουσα εγκυρότητα, καθώς συσχετίζεται σημαντικά με το επίπεδο άγχους, όπως καταγράφεται από τη Children’s Manifest Anxiety Scale. Παιδιά με υψηλό άγχος τείνουν να έχουν χαμηλότερες βαθμολογίες αυτοεκτίμησης. Η θεωρητική της εγκυρότητα υποστηρίζεται από τη σαφήνεια των δηλώσεων και την απλότητα των εννοιών για παιδιά δημοτικής ηλικίας.

Αξιοπιστία

Η επαναληπτική αξιοπιστία της κλίμακας έχει επιβεβαιωθεί, με δείκτες συσχέτισης που κυμαίνονται από 0,73 έως 0,91, γεγονός που υποδηλώνει υψηλή σταθερότητα των απαντήσεων σε επαναλαμβανόμενες μετρήσεις. Η εσωτερική συνέπεια της κλίμακας θεωρείται καλή για χρήση σε ερευνητικά και εκπαιδευτικά πλαίσια.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η ανάλυση των δεδομένων γίνεται μέσω υπολογισμού του συνολικού σκορ αυτοεκτίμησης, με δυνατότητα σύγκρισης ανά φύλο, ηλικία, ή εκπαιδευτικό/ψυχοκοινωνικό πλαίσιο. Η κλίμακα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο screening για πρώιμη αναγνώριση χαμηλής αυτοεκτίμησης, σε ψυχοπαιδαγωγικές παρεμβάσεις, ή σε αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας προγραμμάτων ενδυνάμωσης.

Βιβλιογραφία

Lipsitt, L. P. (1958). A self-concept scale for anxiety. Child Development, 29, 463–472.
Corcoran, K., & Fisher, J. (1987). Measures for Clinical Practice. New York: The Free Press.
Τσιμπιδάκη, Α. (υπό δημοσίευση). Η οικογένεια με ένα παιδί προσχολικής και σχολικής ηλικίας με ειδικές ανάγκες. Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Τμήμα Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού.