Κλίμακα Αρέσκειας και Αποφυγής του Σχολείου [SLAS-16]
Σύντομη Περιγραφή
Η κλίμακα αποτελείται από 16 ερωτήσεις οι οποίες αναφέρονται στις συναισθηματικές στάσεις των παιδιών απέναντι στο σχολείο. Οι ερωτήσεις αποσκοπούν στο να προσδιορίσουν τον βαθμό στον οποίο τα παιδιά επιθυμούν ή αποφεύγουν το σχολικό περιβάλλον.
Σκοπός
Η κλίμακα δημιουργήθηκε με σκοπό να αξιολογήσει τις στάσεις των μαθητών απέναντι στο δημοτικό σχολείο.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Οι απαντήσεις των παιδιών κωδικοποιούνται χρησιμοποιώντας μία κλίμακα τεσσάρων βαθμίδων:
1 = η πρόταση δεν ταιριάζει καθόλου στο παιδί
4 = η πρόταση ταιριάζει πάρα πολύ στο παιδί
Η κλίμακα περιλαμβάνει δύο υποκλίμακες:
Υποκλίμακα Αρέσκειας
Υποκλίμακα Αποφυγής
Ο βαθμός συνολικής βαθμολόγησης προκύπτει από τον μέσο όρο της κάθε υποκλίμακας. Υψηλές τιμές υποδηλώνουν αντίστοιχα αυξημένη αρέσκεια ή αποφυγή του σχολείου.
Εγκυρότητα
Η ανάλυση παραγόντων υπέδειξε καλή εγκυρότητα εννοιολογικής κατασκευής.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία της κλίμακας ελέγχθηκε με τον συντελεστή Cronbach’s α:
Αρέσκεια: α = 0,82
Αποφυγή: α = 0,78
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η προσαρμογή της κλίμακας βασίστηκε σε δείγμα 336 παιδιών (168 αγοριών και 168 κοριτσιών), ηλικίας 6–9 ετών, μαθητών δημοτικών σχολείων του νομού Καρδίτσας. Η κλίμακα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για διαγνωστικούς και ερευνητικούς σκοπούς, ιδίως σε μεταβάσεις από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό.
Βιβλιογραφία
Ladd, G. W., & Price, J. M. (1987). Predicting children’s social and school adjustment following the transition from preschool to kindergarten. Child Development, 58, 1168–1189.
Σωτηρίου, Α., & Ζαφειροπούλου, Μ. (2003). Αλλαγές στην έννοια του εαυτού των παιδιών κατά τη μετάβασή τους από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο. Ψυχολογία, 10(1), 96–118.