Κλίμακα Ρόλου και Προσανατολισμού του Φύλου [SRO-SF-30]

Σύντομη Περιγραφή

Πρόκειται για μια κλίμακα αυτοαναφοράς, σύντομη μορφή της πλήρους Bem Sex Role Inventory (BSRI), η οποία αξιολογεί χαρακτηριστικά προσωπικότητας που σχετίζονται με την αρρενωπότητα και τη θηλυκότητα. Οι συμμετέχοντες καλούνται να δηλώσουν σε ποιον βαθμό τους αντιπροσωπεύει το κάθε χαρακτηριστικό. Η κλίμακα διακρίνει δύο ανεξάρτητες διαστάσεις: αρρενωπότητα και θηλυκότητα, επιτρέποντας την ταξινόμηση των ατόμων ως “αρρενωπά”, “θηλυκά”, “ανδρογύνες” ή “μη διαφοροποιημένα”.

Σκοπός

Η κλίμακα δημιουργήθηκε για τη μελέτη των έμφυλων χαρακτηριστικών, με σκοπό να καταγράψει το πώς το άτομο αντιλαμβάνεται και υιοθετεί χαρακτηριστικά αρρενωπότητας και θηλυκότητας, ανεξαρτήτως βιολογικού φύλου.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Οι συμμετέχοντες βαθμολογούν 20 χαρακτηριστικά με βάση μια επταβάθμια κλίμακα (1 = καθόλου αληθές για μένα, έως 7 = απόλυτα αληθές για μένα). Υπολογίζεται ο μέσος όρος για τις δύο υποκλίμακες. Αν το άτομο έχει υψηλή βαθμολογία και στις δύο, χαρακτηρίζεται ως “ανδρόγυνο”, ενώ αν έχει χαμηλή και στις δύο, θεωρείται “μη διαφοροποιημένο”. Υψηλή τιμή σε μία μόνο διάσταση οδηγεί στην αντίστοιχη κατηγοριοποίηση ως “αρρενωπό” ή “θηλυκό”.

Εγκυρότητα

Η εγκυρότητα της κλίμακας επιβεβαιώνεται από την απουσία σημαντικής συσχέτισης μεταξύ των δύο διαστάσεων, γεγονός που δείχνει πως είναι ανεξάρτητες και αξιολογούν διαφορετικά χαρακτηριστικά προσωπικότητας.

Αξιοπιστία

Η αξιοπιστία της κλίμακας είναι υψηλή, με εσωτερική συνέπεια (δείκτη Cronbach’s α) να ξεπερνά το 0,80, στοιχείο που υποδεικνύει σταθερότητα και ομοιογένεια στις μετρήσεις.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η προσαρμογή της κλίμακας βασίστηκε σε δείγμα 204 ενηλίκων, με μέση ηλικία 34,6 έτη. Ο μέσος όρος ηλικίας ήταν 50 και η τυπική απόκλιση 10. Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιείται βάσει των μέσων όρων των δύο διαστάσεων και επιτρέπει τη διερεύνηση φύλου, ταυτότητας ρόλου και προσανατολισμού φύλου.

Βιβλιογραφία

Bem, S. L. (1974). The measurement of psychological androgyny. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42, 155–162.