Ερωτηματολόγιο για τη Διερεύνηση των Απόψεων και των Στάσεων του Νεανικού Πληθυσμού [STEPP-45]

Σύντομη Περιγραφή

Το ερωτηματολόγιο «Staff/Team Evaluation of Prevention Programs (STEPP)» αποτελεί ένα δομημένο αυτοσυμπληρούμενο εργαλείο αξιολόγησης που αναπτύχθηκε με σκοπό την αποτύπωση των απόψεων και στάσεων του νεανικού πληθυσμού αναφορικά με τα προγράμματα πρόληψης χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών. Βασίζεται στο έργο των J. D. Hawkins και B. Nederhood και έχει προσαρμοστεί από το ΚΕΘΕΑ για εφαρμογή σε μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Σκοπός

Σκοπός του ερωτηματολογίου είναι η αξιολόγηση της απήχησης, της αποτελεσματικότητας και της αποδοχής των προγραμμάτων πρόληψης από τους ίδιους τους μαθητές. Παράλληλα, αποσκοπεί στον εντοπισμό αναγκών για υπηρεσίες πρόληψης και στη βελτίωση της ποιότητας των παρεμβάσεων στον σχολικό πληθυσμό.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Το STEPP περιλαμβάνει δηλώσεις και ερωτήσεις στις οποίες οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν χρησιμοποιώντας συνήθως κλίμακες τύπου Likert (π.χ., από «Καθόλου» έως «Πολύ» ή «Διαφωνώ» έως «Συμφωνώ απόλυτα»). Οι απαντήσεις βαθμολογούνται αριθμητικά, και τα αποτελέσματα μπορούν να υπολογιστούν είτε με βάση τον μέσο όρο ανά θεματική ενότητα είτε μέσω αθροιστικών δεικτών. Το εργαλείο αξιολογεί τόσο γνωστικά (γνώσεις), όσο και συναισθηματικά (στάσεις) και συμπεριφορικά (προθέσεις/προβλέψεις) στοιχεία.

Εγκυρότητα

Το ερωτηματολόγιο STEPP παρουσιάζει ικανοποιητική εννοιολογική και περιεχομενική εγκυρότητα, καθώς σχεδιάστηκε με βάση θεωρητικά μοντέλα πρόληψης και συμπεριληπτικά δεδομένα από το πεδίο των κοινωνικών επιστημών. Η προσαρμογή του από το ΚΕΘΕΑ έγινε με επιστημονικά κριτήρια, ώστε να ανταποκρίνεται στις ελληνικές κοινωνικές και σχολικές συνθήκες.

Αξιοπιστία

Η αξιοπιστία του εργαλείου, παρότι δεν έχουν δημοσιευθεί συγκεκριμένοι στατιστικοί δείκτες για την ελληνική εκδοχή, τεκμηριώνεται από τη συνεπή του εφαρμογή σε ερευνητικά και εκπαιδευτικά πλαίσια. Η αρχική μορφή του STEPP έχει ελεγχθεί για εσωτερική συνέπεια και επαναληψιμότητα (test-retest) στο πλαίσιο του αμερικανικού συστήματος δημόσιας υγείας.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα αναλύονται ποσοτικά, με τη χρήση περιγραφικών στατιστικών (μέσοι όροι, τυπικές αποκλίσεις) και, όπου χρειάζεται, συσχετιστικών ή συγκριτικών αναλύσεων (π.χ. ανά φύλο, ηλικία, σχολείο). Τα αποτελέσματα αξιοποιούνται για τη βελτίωση και την αναπροσαρμογή προγραμμάτων πρόληψης, καθώς και για την εξαγωγή συμπερασμάτων πολιτικής υγείας και εκπαιδευτικού σχεδιασμού. Η χρήση του εργαλείου μπορεί να επεκταθεί και στην αξιολόγηση διαχρονικής μεταβολής στάσεων μετά την εφαρμογή παρεμβάσεων.

Βιβλιογραφία

Hawkins, J. D., & Nederhood, B. (1987). Handbook for Evaluating Drug and Alcohol Prevention Programs. Staff/Team Evaluation of Prevention Programs (STEPP). U.S. Department of Health and Human Services, Maryland: DHHS Publication No. (ADM 87-1512).