Ερωτηματολόγιο Καταγραφής των Στάσεων και των Αντιλήψεων των Δασκάλων απέναντι στη Διατροφική Αγωγή

Σύντομη Περιγραφή

Πρόκειται για ένα ημιδομημένο ερωτηματολόγιο που περιλαμβάνει εννέα κλειστές και ανοικτές ερωτήσεις. Οι ερωτήσεις αφορούν: (α) τον βαθμό στον οποίο οι δάσκαλοι πραγματοποιούν θέματα διατροφικής αγωγής στην τάξη, (β) τις στάσεις και αντιλήψεις τους σχετικά με τη σημασία της διατροφικής αγωγής και της διατροφής γενικότερα, και (γ) τις προσωπικές διατροφικές τους προτιμήσεις. Το εργαλείο καταγράφει επίσης βασικά δημογραφικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων (φύλο, ηλικία, σπουδές, χρόνια προϋπηρεσίας κ.λπ.).

Σκοπός

Σκοπός του ερωτηματολογίου είναι η διερεύνηση των στάσεων και αντιλήψεων των δασκάλων για τη διατροφική αγωγή στο δημοτικό σχολείο, καθώς και η αποτύπωση της σχετικής τους ενασχόλησης με θέματα διατροφής στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Οι κλειστές ερωτήσεις που αφορούν τη συχνότητα πραγματοποίησης θεμάτων διατροφικής αγωγής και τις στάσεις των δασκάλων βαθμολογούνται σε κλίμακα τύπου Likert επτά διαβαθμίσεων. Οι ανοικτές ερωτήσεις αναλύονται θεματικά και οι απαντήσεις κατηγοριοποιούνται με βάση τις θεματικές ενότητες που προκύπτουν. Οι απαντήσεις για τις διατροφικές προτιμήσεις των δασκάλων ομαδοποιούνται με ανάλυση παραγόντων και βαθμολογούνται ανά διάσταση σε κλίμακα επτά διαβαθμίσεων.

Εγκυρότητα

Η εγκυρότητα του εργαλείου υποστηρίζεται από τη σαφή θεματική διάρθρωση των ερωτήσεων, που βασίζεται σε προηγούμενη βιβλιογραφία και σε εκπαιδευτικά πρότυπα διατροφικής αγωγής. Η ανάλυση παραγόντων επιβεβαιώνει τη συγκρότηση θεματικών διαστάσεων σύμφωνα με το θεωρητικό πλαίσιο.

Αξιοπιστία

Η αξιοπιστία εσωτερικής συνέπειας των κλιμάκων εκτιμήθηκε με δείκτη Cronbach’s α και βρέθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα, επιβεβαιώνοντας την ομοιογένεια των ερωτήσεων σε κάθε θεματική ενότητα.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η ανάλυση περιλαμβάνει περιγραφικά στατιστικά για τη συχνότητα εφαρμογής της διατροφικής αγωγής, θεματική ανάλυση των ανοικτών απαντήσεων, ανάλυση παραγόντων για τον εντοπισμό υποκλιμάκων και συσχετίσεις με δημογραφικά χαρακτηριστικά. Τα δεδομένα μπορούν να αξιοποιηθούν για τον σχεδιασμό παρεμβάσεων εκπαίδευσης εκπαιδευτικών, για την ανάπτυξη προγραμμάτων διατροφικής αγωγής και για ερευνητικές μελέτες στον χώρο της σχολικής υγείας.

Βιβλιογραφία

Λουμάκου, Μ., Σαραφίδου, Ε., Κορδούτης, Π., & Μπαρμπόπουλου, Δ. (έτος). Ερωτηματολόγιο Καταγραφής των Στάσεων και των Αντιλήψεων των Δασκάλων απέναντι στη Διατροφική Αγωγή. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.