Κλίμακα Ενδοπροσωπικού–Εξωπροσωπικού Ελέγχου των Nowicki–Strickland για Παιδιά [TNSIECSCSF-40]
Σύντομη Περιγραφή
Η κλίμακα αποτελείται από 40 ερωτήσεις. Η σύντομη μορφή της βασίστηκε σε εκτενή ερευνητικά δεδομένα από μελέτη σε 1.000 παιδιά σχολικής ηλικίας 8 έως 18 ετών. Στην ελληνική προσαρμογή της περιλαμβάνονται 20 δηλώσεις οι οποίες αντιστοιχούν σε ερωτήσεις-προτάσεις που απευθύνονται σε παιδιά σχολικής ηλικίας, με στόχο την αξιολόγηση του τύπου ελέγχου που ασκούν στο περιβάλλον και τη ζωή τους. Τα παιδιά απαντούν «Ναι» ή «Όχι» ανάλογα με το αν συμφωνούν ή διαφωνούν με το περιεχόμενο κάθε δήλωσης.
Σκοπός
Σκοπός της κλίμακας είναι να προσδιορίσει κατά πόσο ένα παιδί πιστεύει ότι έχει τον έλεγχο των γεγονότων της ζωής του (ενδοπροσωπικός έλεγχος) ή αν πιστεύει ότι τα γεγονότα ελέγχονται από εξωτερικούς παράγοντες (εξωπροσωπικός έλεγχος). Η κλίμακα είναι κατάλληλη, σύμφωνα με τους δημιουργούς της, για παιδιά ηλικίας από 6 έως 12 ετών.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Κάθε ερώτηση βαθμολογείται με 1 βαθμό όταν το παιδί συμφωνεί με τη δήλωση, και 0 βαθμούς όταν διαφωνεί. Δεν υπάρχουν ενδιάμεσες επιλογές. Ο συνολικός αριθμός θετικών απαντήσεων αποτελεί το σκορ του παιδιού.
Εγκυρότητα
Η εγκυρότητα της κλίμακας τεκμηριώνεται μέσω της συσχέτισής της με την Κλίμακα Ελέγχου του Bialer. Ο συντελεστής συσχέτισης Pearson r μεταξύ των δύο εργαλείων ήταν -0,76, γεγονός που επιβεβαιώνει την καλή εννοιολογική εγκυρότητα της παρούσας κλίμακας.
Αξιοπιστία
Η εσωτερική αξιοπιστία της ελληνικής έκδοσης της κλίμακας, μετρώντας τον δείκτη εσωτερικής συνέπειας, έφτασε στο 0,62. Αν και μέτρια, η τιμή αυτή θεωρείται αποδεκτή για έρευνα σε παιδιά μικρής ηλικίας, δεδομένου του απλού και συμπεριφορικού περιεχομένου των ερωτήσεων.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ελληνική στάθμιση έγινε σε δείγμα 572 παιδιών (237 αγόρια και 296 κορίτσια), μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης δημοτικών σχολείων από διάφορες περιοχές της Ελλάδας. Ο μέσος όρος της συνολικής βαθμολογίας ήταν 7,98 με τυπική απόκλιση 3,30. Το εργαλείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε σχολικό πλαίσιο, σε ψυχολογικές εκτιμήσεις και σε ερευνητικές μελέτες που σχετίζονται με το κίνητρο, την αυτοαντίληψη και τη συμπεριφορά των παιδιών.
Κύριες Βιβλιογραφικές Πηγές
Αλέξόπουλος, Δ., Ανδρέου, Ε., Μαραμνιός, Ι., Παληκαρά, Ο., Μαργαρίτη, Ο. & Αλεξοπούλου, Ε. (2001, Μάιος). Αξιοπιστία και εγκυρότητα της κλίμακας Ενδοπροσωπικού–Εξωπροσωπικού Ελέγχου για Παιδιά των Nowicki και Strickland. 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, Αλεξανδρούπολη (Βιβλίο Περιλήψεων Συνεδρίου, σ. 150). Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.