Ερωτηματολόγιο Στυλ Μάθησης VARK [VARK-13]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το ερωτηματολόγιο VARK δημιουργήθηκε από τον Neil Fleming το 1992 και αποσκοπεί στον εντοπισμό των ατομικών προτιμήσεων μάθησης. Το εργαλείο αξιολογεί τέσσερις βασικούς τρόπους επεξεργασίας πληροφοριών: τον Οπτικό (Visual), που βασίζεται στη χρήση εικόνων, διαγραμμάτων, χρωμάτων και χαρτών για κατανόηση, τον Ακουστικό (Aural), που εστιάζει στη μάθηση μέσω ακρόασης, συζήτησης και προφορικής επεξήγησης, τον τύπο Ανάγνωσης/Γραφής (Read/Write), που εκφράζεται μέσα από την προτίμηση για κείμενα, σημειώσεις, άρθρα και λίστες, και τον Κιναισθητικό (Kinesthetic), που αφορά τη μάθηση μέσω εμπειρίας, πρακτικής εφαρμογής και παραδείγματος. Η τυπική μορφή του αποτελείται από δεκαέξι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, στις οποίες κάθε ερώτηση επιτρέπει την επιλογή μίας ή περισσότερων απαντήσεων, ανάλογα με το τι περιγράφει καλύτερα τον συμμετέχοντα.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Οι απαντήσεις μετατρέπονται σε βαθμολογίες για κάθε μία από τις τέσσερις κατηγορίες V, A, R και K. Ένα άτομο μπορεί να εμφανίζει μοναδικό προφίλ, με ισχυρή προτίμηση σε έναν μόνο τύπο, ή πολυτροπικό προφίλ, με δύο ή περισσότερους τρόπους που έχουν παρόμοια βαθμολογία. Η ανάλυση των δεδομένων μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την προσαρμογή εκπαιδευτικού υλικού και μεθόδων διδασκαλίας, τη βελτίωση ατομικών στρατηγικών μάθησης και την εκπόνηση ερευνητικών μελετών που εξετάζουν τη σχέση μεταξύ στυλ μάθησης και ακαδημαϊκής επίδοσης.

Στόχος

Ο κύριος στόχος του ερωτηματολογίου είναι να αναγνωρίσει τον τρόπο με τον οποίο το άτομο προτιμά να λαμβάνει και να επεξεργάζεται πληροφορίες, προκειμένου να αυξηθεί η αποδοτικότητα της μάθησης, να ενισχυθεί η αυτογνωσία του ως μαθητής και να διευκολυνθεί ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός σε ομάδες με ετερογενείς ανάγκες.

Βαθμονόμηση

Το σύστημα βαθμολόγησης βασίζεται στην αντιστοίχιση κάθε απάντησης σε έναν από τους τέσσερις τύπους και η συνολική βαθμολογία για κάθε τύπο προκύπτει από το άθροισμα των σχετικών απαντήσεων. Η ερμηνεία των αποτελεσμάτων δείχνει ότι υψηλότερη βαθμολογία σε έναν τύπο υποδηλώνει κυρίαρχη προτίμηση, ενώ παρόμοιες βαθμολογίες σε πολλούς τύπους υποδεικνύουν πολυτροπική προτίμηση. Η κλίμακα έχει χρησιμοποιηθεί σε πολλαπλές μελέτες και έχει τεκμηριωθεί η εγκυρότητα και η αξιοπιστία της.

Βιβλιογραφία

Fleming, N.D., & Mills, C. (1992). Not Another Inventory, Rather a Catalyst for Reflection. To Improve the Academy, 11, 137–155. Leite, W.L., Svinicki, M., & Shi, Y. (2010). Attempted Validation of the Scores of the VARK: Learning Styles Inventory With Multitrait–Multimethod Confirmatory Factor Analysis Models. Educational and Psychological Measurement, 70(2), 323–339. VARK Learn Limited. (n.d.).