Ερωτηματολόγιο Μαθησιακών Στυλ [VARK-30]
Σύντομη Περιγραφή
Το VARK είναι ένα εργαλείο αυτοαναφοράς που αξιολογεί τις προτιμώμενες στρατηγικές μάθησης ενός ατόμου. Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από 30 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που αντιστοιχούν σε τρεις βασικούς τύπους μαθησιακού στιλ: Οπτικό (Visual), Ακουστικό (Auditory) και Κιναισθητικό (Kinesthetic). Κάθε ερώτηση έχει τρεις απαντήσεις (Α, Β, Γ), καθεμία εκ των οποίων σχετίζεται με ένα από τα τρία στιλ.
Σκοπός
Ο σκοπός του VARK είναι να βοηθήσει το άτομο να αναγνωρίσει τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει πιο αποτελεσματικά. Η κατανόηση του μαθησιακού στιλ επιτρέπει σε μαθητές, φοιτητές και εκπαιδευτικούς να προσαρμόσουν τη διδασκαλία και τη μελέτη με βάση τις ατομικές τους προτιμήσεις.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Ο συμμετέχων καλείται να επιλέξει την απάντηση που τον εκφράζει περισσότερο για κάθε μία από τις 30 ερωτήσεις. Οι απαντήσεις κατηγοριοποιούνται ως εξής:
Α = Οπτικό στιλ (Visual)
Β = Ακουστικό στιλ (Auditory)
Γ = Κιναισθητικό στιλ (Kinesthetic)
Με την καταμέτρηση του πλήθους των απαντήσεων ανά κατηγορία, προσδιορίζεται το κυρίαρχο ή ταυτόχρονα κυρίαρχα μαθησιακά στιλ του συμμετέχοντα. Σε περιπτώσεις ισοβαθμίας ή παρόμοιας κατανομής, το άτομο μπορεί να χαρακτηρίζεται από μικτό μαθησιακό προφίλ.
Εγκυρότητα
Το ερωτηματολόγιο βασίζεται στο θεωρητικό μοντέλο VAK, το οποίο έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως σε εκπαιδευτικά πλαίσια και επιμορφωτικά προγράμματα. Παρόλο που η εγκυρότητά του δεν έχει επιβεβαιωθεί με αυστηρές ψυχομετρικές μεθόδους, παραμένει ένα χρήσιμο εργαλείο για ενίσχυση της αυτογνωσίας και της διαφοροποιημένης μάθησης.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία του εργαλείου είναι περιορισμένα τεκμηριωμένη σε ερευνητικά δεδομένα, ωστόσο η σταθερότητα στις απαντήσεις των συμμετεχόντων και η ευρεία αποδοχή του στη διεθνή πρακτική υποδεικνύουν ικανοποιητικό βαθμό εσωτερικής συνέπειας ως εργαλείο καθοδήγησης στη μαθησιακή στρατηγική.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Τα δεδομένα χρησιμοποιούνται για την αναγνώριση μαθησιακών προτιμήσεων, για διαμόρφωση εξατομικευμένων πλάνων μάθησης και για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της διδασκαλίας. Το VARK συχνά χρησιμοποιείται σε προγράμματα κατάρτισης εκπαιδευτικών, επαγγελματικής ανάπτυξης και μαθησιακής συμβουλευτικής, παρέχοντας ένα πλαίσιο για την προσαρμογή μεθόδων και υλικού σύμφωνα με τα στιλ των μαθητών.
Βιβλιογραφία
Fleming, N.D., & Mills, C. (1992). Not Another Inventory, Rather a Catalyst for Reflection. To Improve the Academy, 11(1), 137–155.
Fleming, N.D. (2001). Teaching and Learning Styles: VARK Strategies. Christchurch, New Zealand: VARK Learn Limited.