Νεολαία, Σχολείο και Επάγγελμα [YSP-40]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Το ερωτηματολόγιο «Νεολαία, Σχολείο και Επάγγελμα» είναι ένα εργαλείο αυτοαναφοράς που βασίζεται στον σχεδιασμό των Verma και Ainsworth (1986) και των Gibson και Ogbu (1991). Αποτελείται από ανοικτές και κλειστές ερωτήσεις που καλύπτουν πέντε θεματικές ενότητες: γενικές πληροφορίες (δημογραφικά στοιχεία), σχολείο και εργασία (ερωτήσεις που διερευνούν τη στάση των νέων απέναντι στο σχολείο και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν), απόψεις των νέων για το επάγγελμα (τι τους ενδιαφέρει, τι τους αποθαρρύνει, πώς επιλέγουν το επάγγελμα και τι γνωρίζουν για τους όρους της εργασίας), προσδοκίες και προβληματισμοί (οι δυσκολίες μετάβασης στην αγορά εργασίας), και τέλος, αναπαραστάσεις και αντιλήψεις που διερευνούν τα προβλήματα που οι νέοι πιστεύουν ότι θα συναντήσουν στο μέλλον, καθώς και τις ανάγκες τους όσον αφορά την επαγγελματική στήριξη.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Το εργαλείο χρησιμοποιήθηκε σε έρευνα με 328 εφήβους (144 κορίτσια και 184 αγόρια) της Γ΄ Γυμνασίου και της Β΄ Λυκείου από τη δυτική Θεσσαλονίκη. Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν χρησιμοποιούνται για την κατανόηση των στάσεων των νέων απέναντι στο σχολείο και την εργασία, καθώς και για την ανάδειξη των προβληματισμών τους γύρω από το επαγγελματικό τους μέλλον. Οι απαντήσεις αναλύονται με συνδυασμό ποσοτικών (στατιστική επεξεργασία) και ποιοτικών (θεματική ανάλυση) μεθόδων.
Στόχος
Ο στόχος του ερωτηματολογίου είναι να διερευνήσει τις διαδικασίες μετάβασης των νέων από το σχολείο στην αγορά εργασίας, μέσω της μελέτης των εμπειριών, των στάσεων και των προσδοκιών τους.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση του εργαλείου βασίζεται σε κλειστές ερωτήσεις πιθανότατα τύπου Likert για την ποσοτική καταγραφή στάσεων και αντιλήψεων, ενώ οι ανοικτές ερωτήσεις προσφέρουν δυνατότητα ποιοτικής ανάλυσης. Η εγκυρότητα και αξιοπιστία του εργαλείου υποστηρίζονται από την προσαρμογή δοκιμασμένων μοντέλων ερωτηματολογίων που έχουν χρησιμοποιηθεί σε διεθνείς έρευνες.
Βιβλιογραφία
Δεληγιάννη, Β., Ψάλτη, Α., & Μπουρνούδη, Ε. (1996). Τοπικά δίκτυα προώθησης νέων που ανήκουν σε υποβαθμισμένες ομάδες στην αγορά εργασίας. Τελική Έκθεση, CEDEFOP. Gibson, M. A., & Ogbu, J. U. (1991). Minority status and schooling. A comparative study of immigrant and involuntary minorities. London: Garland. Verma, G. K., & Ainsworth, B. (1986). Ethnicity and educational achievement in British schools. London: McMillan.