Ομαδικό Τεστ Νοημοσύνης [AH4–65]
Σκοπός Ερωτηματολογίου (κλίμακας)
Ο κύριος στόχος του AH4 είναι η εκτίμηση της γενικής νοητικής ικανότητας (G factor) σε άτομα εφηβικής και ενήλικης ηλικίας. Απευθύνεται σε εφήβους από 13 ετών και άνω, καθώς και σε ενήλικες, και χρησιμοποιείται σε εκπαιδευτικά πλαίσια (για κατευθύνσεις μαθητών), στον επαγγελματικό προσανατολισμό, σε διαδικασίες προσλήψεων και στην ερευνητική αξιολόγηση. Μετρά ποικίλες γνωστικές ικανότητες και επιτρέπει τη μαζική χορήγηση χωρίς ανάγκη ατομικής επίβλεψης.
Ανάλυση Ερωτηματολογίου (κλίμακας)
Το τεστ αναπτύχθηκε από τον John C. Raven, τον ίδιο ερευνητή που σχεδίασε τις Κλίμακες Προοδευτικών Μητρών Raven, και κυκλοφόρησε το 1962 από τον εκδοτικό οίκο Harcourt Assessment. Το AH4 είναι ένα χαρτογραφημένο τεστ πολλαπλής επιλογής με 65 ερωτήσεις, και περιλαμβάνει δύο κύριες ενότητες:
AH4 Part I – Αξιολογεί βασικές λεκτικές και αριθμητικές δεξιότητες.
AH4 Part II – Περιλαμβάνει πιο σύνθετες ασκήσεις αναλυτικής σκέψης, λογικής και συλλογιστικής με μοτίβα και χωροταξική αντίληψη.
Οι γνωστικές ικανότητες που αξιολογούνται είναι η λεκτική ικανότητα, η αφαιρετική σκέψη, η αριθμητική συλλογιστική, η χωροταξική αντίληψη και η συλλογιστική με μοτίβα. Η συνολική διάρκεια χορήγησης του τεστ είναι περίπου 40–50 λεπτά.
Βαθμολόγηση Ερωτήσεων
Το AH4 χρησιμοποιεί ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, οι οποίες βαθμολογούνται μηχανικά ή χειροκίνητα. Οι επιδόσεις μετατρέπονται σε δείκτες νοημοσύνης (IQ) ή ποσοστιαίες θέσεις (percentile ranks). Η βαθμολόγηση βασίζεται σε ειδικούς πίνακες μετατροπής και είναι προσαρμόσιμη ανάλογα με την ηλικία και το γνωστικό επίπεδο του εξεταζόμενου.
Στατιστική Ανάλυση
Το τεστ έχει συνεχή κλίμακα τιμών που επιτρέπει τον υπολογισμό IQ ή ποσοστιαίων βαθμολογιών. Η επαναληψιμότητα (test-retest reliability) του AH4 υπερβαίνει το 0.80, που θεωρείται υψηλή αξιοπιστία.
Παράδειγμα Ερμηνείας: Υψηλή επίδοση στο Part II (λογική σκέψη, χωρική αντίληψη) σχετίζεται με αυξημένες επιδόσεις σε επαγγέλματα που απαιτούν αναλυτική ικανότητα και οργάνωση. Αντίστοιχα, χαμηλές τιμές ενδέχεται να σχετίζονται με ανάγκη υποστήριξης σε συγκεκριμένα γνωστικά πεδία.
Εγκυρότητα Ερωτηματολογίου (κλίμακας)
Η εγκυρότητα (validity) αναφέρεται στην ικανότητα του τεστ να μετρά αυτό που ισχυρίζεται. Το AH4 έχει αποδειχθεί έγκυρο εργαλείο για την πρόβλεψη ακαδημαϊκών και επαγγελματικών επιδόσεων, παρουσιάζοντας σημαντική συσχέτιση με άλλα τεστ νοημοσύνης όπως το WAIS και οι Κλίμακες του Raven.
Ελληνικές μελέτες, όπως αυτή του Alexopoulos (1996), επιβεβαιώνουν τη δομική εγκυρότητα και την κατάλληλη προσαρμογή του τεστ στο ελληνικό δείγμα.
Αξιοπιστία Ερωτηματολογίου (κλίμακας)
Η αξιοπιστία (reliability) αφορά τη σταθερότητα και τη συνέπεια των αποτελεσμάτων του τεστ. Το AH4 παρουσιάζει υψηλή αξιοπιστία επαναληψιμότητας (>0.80) και έχει αξιολογηθεί ως αξιόπιστο εργαλείο μέτρησης γενικής νοημοσύνης, τόσο σε ερευνητικά όσο και σε εφαρμοσμένα πλαίσια.
Βιβλιογραφία
Ελληνική Βιβλιογραφία
Alexopoulos, D. S. (1996). Factor structure of Hein’s AH4. Perceptual and Motor Skills, 86, 643–646.
Ξένη Βιβλιογραφία
Raven, J. C. (1965). Guide to Using the AH4 Group Test of General Intelligence. London: H.K. Lewis.
Rust, J. O., & Golombok, S. (1989). Modern Psychometrics: The Science of Psychological Assessment. Routledge.
Anastasi, A., & Urbina, S. (1997). Psychological Testing (7th ed.). Prentice Hall.
Λέξεις κλειδιά
Ερωτηματολόγιο, κλίμακα, εξέταση, τέστ, μελέτη, έρευνα, δημογραφικές ερωτήσεις, δημογραφικά στοιχεία, ποσοτική έρευνα, ποσοτική ανάλυση, αξιοπιστία, εγκυρότητα, ψυχομετρικά τεστ, δειγματοληψία, ερευνητική πρόταση, συμβουλευτική υποστήριξη, συμβουλευτική υπηρεσία, κλειστού τύπου ερωτήσεις, ερωτηματολόγιο έρευνας, κλίμακα μέτρησης, ερευνητική υπόθεση, ανάλυση δεδομένων, στατιστική ανάλυση, ερευνητική πρόταση, ανάλυση απαντήσεων, έρευνα πεδίου, μετάφραση.