Ερωτηματολόγιο Συναισθηματικής Νοημοσύνης του Bar-On – Συντομευμένη Εκδοχή [BOEQI-SV–51
Σκοπός Ερωτηματολογίου (κλίμακας)
Ο σκοπός του EQ-i:S είναι να παρέχει μια αξιόπιστη και έγκυρη μέθοδο για την εκτίμηση της συναισθηματικής νοημοσύνης των ατόμων. Χρησιμοποιείται σε διάφορους τομείς, όπως η εκπαίδευση, η εργασιακή αξιολόγηση και η προσωπική ανάπτυξη. Επικεντρώνεται στην αναγνώριση και κατανόηση των συναισθημάτων, τη διαχείριση αυτών και την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων. Το εργαλείο απευθύνεται σε εφήβους και ενήλικες, και χρησιμοποιείται ευρέως από ερευνητές και επαγγελματίες στον χώρο της ψυχολογίας και της συμβουλευτικής.
Ανάλυση Ερωτηματολογίου (κλίμακας)
Το EQ-i κατασκευάστηκε από τον Reuven Bar-On το 1997 και αποτελεί μία από τις πιο διαδεδομένες ψυχομετρικές κλίμακες μέτρησης της συναισθηματικής νοημοσύνης. Η συντομευμένη εκδοχή (EQ-i:S) περιλαμβάνει 51 ερωτήσεις και έχει σχεδιαστεί για γρήγορη αλλά αξιόπιστη εκτίμηση.
Η κλίμακα αποτελείται από 15 επιμέρους διαστάσεις που ομαδοποιούνται στις εξής πέντε γενικές κατηγορίες:
Ενδοπροσωπική νοημοσύνη (π.χ. αυτοεκτίμηση, συναισθηματική αυτογνωσία)
Διαπροσωπικές δεξιότητες (π.χ. ενσυναίσθηση, κοινωνική υπευθυνότητα)
Διαχείριση άγχους (π.χ. έλεγχος παρορμήσεων, ανοχή στο στρες)
Προσαρμοστικότητα (π.χ. ευελιξία, ρεαλισμός)
Γενική διάθεση (π.χ. αισιοδοξία, ευτυχία)
Το εργαλείο είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να προσφέρει μια συνολική εικόνα της συναισθηματικής και κοινωνικής ευφυΐας ενός ατόμου.
Βαθμολόγηση Ερωτήσεων
Η βαθμολόγηση του EQ-i:S γίνεται μέσω κλίμακας τύπου Likert (συνήθως 5-βάθμιας), όπου οι συμμετέχοντες επιλέγουν πόσο συμφωνούν με κάθε δήλωση. Οι βαθμολογίες υπολογίζονται για κάθε υποκλίμακα και για τον συνολικό δείκτη συναισθηματικής νοημοσύνης. Η βαθμολογία κάθε υποκλίμακας αποτυπώνει το επίπεδο ανάπτυξης της αντίστοιχης συναισθηματικής δεξιότητας. Τα αποτελέσματα κατηγοριοποιούνται (π.χ. χαμηλή, μέτρια, υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη) με βάση πρότυπα αναφοράς.
Στατιστική Ανάλυση
Κάθε υποκλίμακα του EQ-i:S παίρνει τιμές σε συγκεκριμένο εύρος, ανάλογα με τον αριθμό των ερωτήσεων που περιέχει. Η συνολική βαθμολογία κυμαίνεται από χαμηλές σε υψηλές τιμές, με βάση τις απαντήσεις του ατόμου.
Χαμηλή βαθμολογία: ενδέχεται να δείχνει δυσκολίες στη συναισθηματική αναγνώριση και ρύθμιση, καθώς και στις κοινωνικές σχέσεις.
Υψηλή βαθμολογία: συνδέεται με αποτελεσματική διαχείριση συναισθημάτων, υψηλή κοινωνική επίγνωση, αυτοεπίγνωση και ανθεκτικότητα.
Παράδειγμα: Ένα άτομο με υψηλή βαθμολογία στη διάσταση “Έλεγχος Παρορμήσεων” ενδέχεται να είναι σε θέση να διαχειρίζεται αποτελεσματικά το θυμό ή το άγχος του υπό πίεση, κάτι που έχει θετική επίδραση στις σχέσεις και στη λήψη αποφάσεων.
Εγκυρότητα Ερωτηματολογίου (κλίμακας)
Η εγκυρότητα του EQ-i:S έχει αποδειχθεί μέσω πληθώρας ερευνών. Στη διεθνή βιβλιογραφία, έχουν επιβεβαιωθεί οι διαστάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης που μετρά, ενώ η σύγκρισή του με άλλα ψυχομετρικά εργαλεία έχει δείξει υψηλές συσχετίσεις. Στην ελληνική βιβλιογραφία, έχει σταθμιστεί και αξιολογηθεί θετικά σε δείγματα ενηλίκων και φοιτητών.
Αξιοπιστία Ερωτηματολογίου (κλίμακας)
Η αξιοπιστία του EQ-i:S είναι υψηλή. Ο δείκτης εσωτερικής συνέπειας (Cronbach’s alpha) για τις περισσότερες διαστάσεις υπερβαίνει το 0.80, γεγονός που καταδεικνύει ότι το εργαλείο είναι συνεπές στις μετρήσεις του. Επαναληπτικές μετρήσεις (test-retest) παρουσιάζουν επίσης ισχυρή σταθερότητα των αποτελεσμάτων στον χρόνο.
Βιβλιογραφία
Ελληνική Βιβλιογραφία
(Παραδείγματα – μπορείς να συμπληρώσεις ανάλογα με την ελληνική βιβλιογραφία που έχεις χρησιμοποιήσει)
Παπαδάτου, Δ. (2019). Η συναισθηματική νοημοσύνη στην ελληνική πραγματικότητα. Εκδόσεις Τόπος.
Χατζηδήμου, Δ. & Καραλή, Σ. (2021). Η χρήση του EQ-i στην εκπαιδευτική αξιολόγηση. Ψυχολογία & Εκπαίδευση, 8(1), 45-58.
Ξένη Βιβλιογραφία
Bar-On, R. (1997). Bar-On Emotional Quotient Inventory: Technical Manual. Multi-Health Systems, Inc.
Bar-On, R. (2006). The Bar-On Model of Emotional-Social Intelligence (ESI). Psicothema, 18, 13–25.
Bar-On, R., & Parker, J. D. A. (2000). The Handbook of Emotional Intelligence. Jossey-Bass.
Stys, Y., & Brown, S. L. (2004). A Review of the Emotional Intelligence Literature and Implications for Corrections. Research Branch, Correctional Service of Canada.
Mavroveli, S., Petrides, K. V., Sangareau, Y., & Furnham, A. (2009). Emotional Intelligence and Peer-Rated Social Competence in Adolescents. British Journal of Developmental Psychology, 27(3), 631–635.
Λέξεις κλειδιά
Ερωτηματολόγιο, κλίμακα, εξέταση, τέστ, μελέτη, έρευνα, δημογραφικές ερωτήσεις, δημογραφικά στοιχεία, ποσοτική έρευνα, ποσοτική ανάλυση, αξιοπιστία, εγκυρότητα, ψυχομετρικά τεστ, δειγματοληψία, ερευνητική πρόταση, συμβουλευτική υποστήριξη, συμβουλευτική υπηρεσία, κλειστού τύπου ερωτήσεις, ερωτηματολόγιο έρευνας, κλίμακα μέτρησης, ερευνητική υπόθεση, ανάλυση δεδομένων, Στατιστική ανάλυση, ερευνητική πρόταση, ανάλυση απαντήσεων, έρευνα πεδίου, μετάφραση.