Ειδική Προβολική Δοκιμασία [HPT-10]
Σκοπός Ερωτηματολογίου
Η HPT σχεδιάστηκε για τη διερεύνηση της προσωπικότητας και της ψυχολογικής κατάστασης παιδιών ηλικίας 6–14 ετών με βαρύ και χρόνιο νόσημα, κυρίως καρκίνο. Βασικός στόχος της είναι η αποκάλυψη των συναισθημάτων, των ανησυχιών και των ψυχολογικών μηχανισμών αντιμετώπισης των παιδιών μέσα στο πλαίσιο της χρόνιας ασθένειάς τους. Απευθύνεται σε κλινικούς ψυχολόγους, ερευνητές και επαγγελματίες υγείας που εργάζονται με παιδιά με χρόνιες ασθένειες.
Ανάλυση Ερωτηματολογίου
Η HPT αναπτύχθηκε από τον Κ. Χατήρα και δημοσιεύτηκε το 1996. Περιλαμβάνει 10 καρτέλες με εικόνες που απεικονίζουν σκηνές από το νοσοκομειακό περιβάλλον, την οικογενειακή ζωή και το σχολικό πλαίσιο. Οι εικόνες λειτουργούν ως ερέθισμα για την έκφραση των σκέψεων, συναισθημάτων και εμπειριών του παιδιού. Η δοκιμασία δεν βαθμολογείται με παραδοσιακές κλίμακες, αλλά αναλύεται ποιοτικά με βάση το περιεχόμενο των αφηγήσεων, τη μορφολογία (στυλ σχεδίασης, χρήση χώρου και χρωμάτων), την εντύπωση σώματος και την αυτοεκτίμηση.
Βαθμολόγηση Ερωτήσεων
Δεν υπάρχει συμβατική βαθμολόγηση. Η ανάλυση γίνεται με βάση το περιεχόμενο (θέματα, συναισθήματα και αφηγήσεις που αναδύονται), τη μορφολογία (χαρακτηριστικά σχεδίασης και χρήσης χρωμάτων), την εντύπωση σώματος (αναπαραστάσεις του σώματος και της ασθένειας) και την αυτοεκτίμηση (τρόπος αυτοπροσδιορισμού του παιδιού).
Στατιστική Ανάλυση
Η στατιστική ανάλυση της HPT βασίζεται σε ποιοτικά δεδομένα. Ωστόσο, σε ορισμένες μελέτες έχουν χρησιμοποιηθεί στατιστικές μεθόδοι για σύγκριση ενδοατομικών και διατομικών διαφορών και για συσχέτιση των αποτελεσμάτων με άλλα ψυχομετρικά εργαλεία.
Εγκυρότητα Ερωτηματολογίου
Η εγκυρότητα της HPT στηρίζεται σε σύγκριση των αποτελεσμάτων με την πραγματική συμπεριφορά του παιδιού, στατιστική ανάλυση διαφορών και συσχετίσεων και επικύρωση μέσω μελετών που τη συσχετίζουν με άλλα ψυχομετρικά εργαλεία.
Αξιοπιστία Ερωτηματολογίου (κλίμακας)
Η αξιοπιστία της HPT εξαρτάται από την εμπειρία του ερμηνευτή και τη συνοχή των αποτελεσμάτων σε επαναλαμβανόμενες εφαρμογές. Έρευνες έχουν δείξει υψηλή συμφωνία μεταξύ κλινικών ερμηνευτών όταν ακολουθούνται τυποποιημένες προσεγγίσεις ανάλυσης.
Βιβλιογραφία
Ελληνική Βιβλιογραφία
Χατήρα, Κ. (1996). L’investigation psychologique à travers d’une épreuve spécifique. Αθήνα: Εκδόσεις «ΑΒ».
Ξένη Βιβλιογραφία
Hatira, P. (1998). The Role of Drawing in Diagnosis and Therapy of the Child with a Chronic Disease: Hatira’s Projective Technique (HPT). Bulletin Prelude, 5, 56-62.
Λέξεις κλειδιά
Προβολική δοκιμασία, ψυχολογική αξιολόγηση, παιδιά, χρόνια ασθένεια, καρκίνος, ποιοτική ανάλυση, ψυχοδυναμική προσέγγιση, εντύπωση σώματος, αυτοεκτίμηση.