Κλίμακα Αναλογικών Μητρών – Σχεδίων – Σύντομη Μορφή [MAT-SF-34]
Σκοπός
Ο σκοπός του MAT-SF είναι η αξιολόγηση της γενικής νοημοσύνης (g factor), κυρίως μέσω της χωρο-οπτικής και αναλογικής σκέψης, χωρίς τη χρήση γλώσσας. Απευθύνεται κυρίως σε άτομα ηλικίας 5 έως 17 ετών, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε ενήλικες, ειδικά σε περιπτώσεις όπου χρειάζεται αποφυγή γλωσσικής προκατάληψης (π.χ. άτομα με γλωσσικές διαταραχές ή διαφορετικό μητρικό γλωσσικό υπόβαθρο).
Περιγραφή
Το MAT-SF αποτελείται από 35 ερωτήματα με αναλογικά σχήματα (matrices), τα οποία θυμίζουν τα γνωστά τεστ τύπου Raven. Κάθε ερώτημα περιλαμβάνει ένα σχέδιο με κενό πλαίσιο και έξι επιλογές απάντησης. Ο εξεταζόμενος καλείται να επιλέξει τη σωστή απάντηση που συμπληρώνει λογικά το μοτίβο. Το τεστ μπορεί να χορηγηθεί ατομικά ή ομαδικά και διαρκεί περίπου 15-20 λεπτά, καθιστώντας το ιδανικό για σύντομες αξιολογήσεις.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Κάθε σωστή απάντηση βαθμολογείται με 1 μονάδα. Το άθροισμα των σωστών απαντήσεων συνιστά τη συνολική βαθμολογία. Οι πρώτες ερωτήσεις είναι ευκολότερες και η δυσκολία αυξάνεται σταδιακά. Υπάρχει όριο χρόνου για το σύνολο του τεστ (συνήθως 20 λεπτά), αν και σε ειδικές περιπτώσεις μπορεί να είναι χωρίς χρονικό περιορισμό.
Εγκυρότητα & Αξιοπιστία
Η εγκυρότητα του MAT-SF έχει τεκμηριωθεί μέσω συσχετίσεων με άλλα τεστ νοημοσύνης, όπως το WISC, αποδεικνύοντας ότι μετράει με ακρίβεια τη μη λεκτική και αναλυτική ικανότητα. Η εσωτερική συνέπεια (Cronbach’s alpha) είναι υψηλή (>0.90), ενώ η δοκιμασία-επανεξέταση (test-retest) παρουσιάζει πολύ καλή αξιοπιστία. Ιδανικό για περιβάλλοντα όπου η γλωσσική αξιολόγηση δεν είναι κατάλληλη ή επαρκής.
Κύριες Βιβλιογραφικές Πηγές
Naglieri, J. A. (1985). Matrix Analogies Test – Short Form Manual. Pro-Ed.
Naglieri, J. A., & Bardos, A. N. (1997). Cognitive Assessment System (CAS) and comparisons with the MAT.
Kaufman, A. S., & Lichtenberger, E. O. (2006). Assessing Adolescent and Adult Intelligence.