Κλίμακα Αποδιοργάνωσης Γειτονιάς [NDS-17]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Η Κλίμακα Αποδιοργάνωσης Γειτονιάς (Neighborhood Disorganization Scale) αποτελεί εργαλείο μέτρησης του βαθμού κοινωνικής αποδιοργάνωσης σε μια γειτονιά. Περιλαμβάνει ερωτήσεις που αφορούν τη φυσική αποδιοργάνωση, όπως εγκαταλελειμμένα κτίρια, γκράφιτι και σκουπίδια, την κοινωνική αποδιοργάνωση, όπως συμμορίες, χρήση ναρκωτικών και πορνεία, καθώς και την οικονομική αποστέρηση, όπως υψηλά ποσοστά ανεργίας και φτώχειας. Το ερωτηματολόγιο επιδιώκει να αποτυπώσει το επίπεδο εγκληματικότητας, φθοράς και κοινωνικής δυσλειτουργίας σε μια περιοχή.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Οι απαντήσεις δίνονται σε τριβάθμια κλίμακα όπου μεγάλο πρόβλημα αντιστοιχεί στην τιμή 3, κάπως πρόβλημα στην τιμή 2 και όχι πρόβλημα στην τιμή 1. Ο συνολικός βαθμός προκύπτει από το άθροισμα των απαντήσεων διαιρεμένο με τον αριθμό των ερωτήσεων. Το εύρος τιμών είναι από 1 έως 3, με την υψηλότερη τιμή να υποδηλώνει μεγαλύτερο επίπεδο εγκληματικότητας, εγκατάλειψης και κοινωνικής αποδιοργάνωσης. Τα δεδομένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για συγκρίσεις μεταξύ διαφορετικών γειτονιών, για τον εντοπισμό περιοχών που χρειάζονται παρεμβάσεις κοινωνικής πολιτικής και ως δείκτης κινδύνου για εγκληματικότητα και κοινωνικά προβλήματα.
Στόχος
Σκοπός της κλίμακας είναι η αξιολόγηση της κοινωνικής και φυσικής αποδιοργάνωσης στις γειτονιές και η παροχή ενός αντικειμενικού εργαλείου για ερευνητές και φορείς χάραξης πολιτικής, ώστε να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν προγράμματα πρόληψης και κοινωνικής παρέμβασης.
Βαθμονόμηση
Η κλίμακα έχει εφαρμοστεί και αξιολογηθεί σε ερευνητικά πλαίσια, κυρίως στον τομέα της νεανικής παραβατικότητας και της εγκληματολογίας. Οι ερωτήσεις έχουν αποδειχθεί αξιόπιστες στην αποτύπωση της αντίληψης των κατοίκων για την κατάσταση της γειτονιάς τους.
Βιβλιογραφία
Thornberry, T. P., Krohn, M. D., Lizotte, A. J., Smith, C. A., & Tobin, K. (2003). Gangs and delinquency in developmental perspective. New York: Cambridge University Press.
CDC (2005). Measuring Violence-Related Attitudes, Behaviors, and Influences Among Youths: A Compendium of Assessment Tools.