Ερωτηματολόγιο Επαγγελματικής Ανάπτυξης [CDI-39]

Σκοπός Ερωτηματολογίου

Ο σκοπός του CDI-A-SF είναι να αξιολογήσει τις επαγγελματικές ανάγκες και στρατηγικές ανάπτυξης των ατόμων, βοηθώντας τους να εντοπίσουν τις προτιμήσεις, τους στόχους και τις αξίες τους σχετικά με την καριέρα. Απευθύνεται σε άτομα ηλικίας 16 ετών και άνω, συμπεριλαμβανομένων μαθητών, φοιτητών και ενηλίκων που επιθυμούν να αναπτύξουν ή να επαναξιολογήσουν την επαγγελματική τους πορεία.

Ανάλυση Ερωτηματολογίου

Το CDI-A-SF είναι μια σύντομη εκδοχή του πλήρους CDI, που περιλαμβάνει ερωτήσεις με κλίμακα Likert πέντε ή επτά σημείων. Οι ερωτήσεις καλύπτουν στρατηγικές επαγγελματικής καθοδήγησης, επαγγελματικές αξίες και πεποιθήσεις, καθώς και στόχους και προσδοκίες καριέρας. Δεν αναφέρονται συγκεκριμένες υποκλίμακες, αλλά το εργαλείο μετρά πολυδιάστατες πτυχές της επαγγελματικής ανάπτυξης, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη εικόνα του τρόπου με τον οποίο οι συμμετέχοντες προσεγγίζουν τον σχεδιασμό της επαγγελματικής τους πορείας.

Βαθμολόγηση Ερωτήσεων

Οι συμμετέχοντες απαντούν σε δηλώσεις χρησιμοποιώντας κλίμακα Likert, για παράδειγμα από 1 = «Διαφωνώ απόλυτα» έως 5 ή 7 = «Συμφωνώ απόλυτα». Η τελική βαθμολογία προσφέρει πληροφορίες για τις στρατηγικές ανάπτυξης, τις επαγγελματικές αξίες και τις πεποιθήσεις για την καριέρα. Οι συνολικές βαθμολογίες κυμαίνονται ανάλογα με τον αριθμό των ερωτήσεων και την επιλεγμένη κλίμακα, με τις υψηλές τιμές να υποδηλώνουν ισχυρή συμφωνία με τις δηλώσεις και ένδειξη σαφούς επαγγελματικής κατεύθυνσης και ενεργητικών στρατηγικών. Αντίθετα, χαμηλότερες βαθμολογίες μπορεί να υποδηλώνουν την ανάγκη για καθοδήγηση ή περαιτέρω συμβουλευτική υποστήριξη.

Στατιστική Ανάλυση

Το εύρος της βαθμολογίας εξαρτάται από τη συνολική δομή του ερωτηματολογίου και τον αριθμό των δηλώσεων. Σε κλίμακα π.χ. 1 έως 5, υψηλές τιμές υποδεικνύουν ισχυρή εσωτερική ταύτιση με τις στρατηγικές και τις αξίες που εξετάζονται. Η ερμηνεία των αποτελεσμάτων εστιάζει στη διαφοροποίηση μεταξύ συμμετεχόντων που εμφανίζουν υψηλό βαθμό ενεργής επαγγελματικής καθοδήγησης και αυτών που ίσως χρειάζονται υποστήριξη για την ενίσχυση της αυτοκατεύθυνσης και της στοχοθεσίας.

Εγκυρότητα

Το CDI-A-SF έχει αποδειχθεί έγκυρο εργαλείο για την αξιολόγηση των επαγγελματικών αναγκών και της αναπτυξιακής κατεύθυνσης των ατόμων στην Αυστραλία. Μελέτες όπως αυτή των Creed και Patton (2004) επιβεβαιώνουν την ικανότητά του να μετρά με ακρίβεια τις στρατηγικές και τις στάσεις των συμμετεχόντων σχετικά με την καριέρα. Η ελληνική προσαρμογή από την Κουμουνδούρου (2008) διατηρεί την επιστημονική εγκυρότητα του αρχικού εργαλείου, καθιστώντας το κατάλληλο για χρήση στο ελληνικό κοινωνικό και εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Αξιοπιστία

Η αξιοπιστία του εργαλείου κρίνεται υψηλή, όπως αποδεικνύεται από δείκτες όπως ο Cronbach’s α, που επιβεβαιώνει την εσωτερική συνέπεια των ερωτήσεων. Το CDI-A-SF εμφανίζει σταθερές και συνεπείς αποδόσεις σε επαναλαμβανόμενες μετρήσεις, διασφαλίζοντας την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων και την εγκυρότητα των συμπερασμάτων που εξάγονται.

Βιβλιογραφία

Ξένη Βιβλιογραφία

Creed, P. A., & Patton, W. (2004). The development and validation of the short form of the Australian version of the Career Development Inventory. Australian Journal of Guidance and Counseling, 14(2), 125-138.

Lohan, J. J. (1984). Manual of the Career Development Inventory — Australian Edition. Melbourne: Australian Council for Educational Research.

Super, D. E., et al. (1979). Career Development Inventory: School form. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.

Ελληνική Βιβλιογραφία

Κουμουνδούρου, Γ. (2008). Ενορατική Διοίκηση: Οι διαστάσεις της, οι διαμορφωτικοί παράγοντες και οι συνέπειές της στην επαγγελματική συμπεριφορά των νέων στην Ελλάδα. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Λέξεις-Κλειδιά

Επαγγελματική ανάπτυξη, κλίμακα Likert, ψυχομετρικά τεστ, αξιοπιστία, εγκυρότητα, συμβουλευτική καριέρας, στατιστική ανάλυση.