Ερωτηματολόγιο Κοινωνικού Κεφαλαίου Διαδικτύου [ISCS-20]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Το Internet Social Capital Scale (ISCS-20) δημιουργήθηκε από τον Dmitri Williams (2006) και αποτελεί ένα επικυρωμένο εργαλείο μέτρησης του κοινωνικού κεφαλαίου στο διαδίκτυο και εκτός αυτού. Διαχωρίζει δύο κύριες μορφές κοινωνικού κεφαλαίου: το γεφυρωτικό (bridging), που αφορά αδύναμους δεσμούς, γνωριμία με διαφορετικούς ανθρώπους και πρόσβαση σε νέες πληροφορίες και ευκαιρίες, και το δεσμευτικό (bonding), που αφορά ισχυρούς δεσμούς, συναισθηματική υποστήριξη, εμπιστοσύνη και αλληλοβοήθεια. Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει σαράντα ερωτήσεις, κατανεμημένες σε τέσσερις υποκλίμακες: Online Bridging, Online Bonding, Offline Bridging και Offline Bonding.
Στόχος
Στόχος του ερωτηματολογίου είναι να μετρήσει το επίπεδο κοινωνικού κεφαλαίου που δημιουργείται μέσω διαδικτυακών αλληλεπιδράσεων, το επίπεδο κοινωνικού κεφαλαίου που δημιουργείται μέσω εκτός διαδικτύου αλληλεπιδράσεων, καθώς και τις διαφορές μεταξύ γεφυρωτικού και δεσμευτικού κοινωνικού κεφαλαίου, τόσο online όσο και offline.
Βαθμονόμηση
Οι απαντήσεις δίνονται σε πεντάβαθμη κλίμακα Likert (1 = Διαφωνώ απόλυτα, 2 = Διαφωνώ, 3 = Ούτε συμφωνώ ούτε διαφωνώ, 4 = Συμφωνώ, 5 = Συμφωνώ απόλυτα). Κάθε υποκλίμακα περιλαμβάνει δέκα ερωτήσεις και δίνει σκορ από δέκα έως πενήντα. Υψηλότερη βαθμολογία υποδηλώνει μεγαλύτερο κοινωνικό κεφάλαιο στην αντίστοιχη διάσταση.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Οι βαθμολογίες υπολογίζονται για κάθε υποκλίμακα ξεχωριστά (Online Bridging, Online Bonding, Offline Bridging, Offline Bonding). Οι υψηλές τιμές στο δεσμευτικό κοινωνικό κεφάλαιο δείχνουν ισχυρούς δεσμούς και υψηλή υποστήριξη, ενώ οι υψηλές τιμές στο γεφυρωτικό κοινωνικό κεφάλαιο δείχνουν ανοιχτότητα σε διαφορετικά δίκτυα και πρόσβαση σε νέες ευκαιρίες. Τα αποτελέσματα μπορούν να συγκριθούν μεταξύ online και offline, ώστε να εντοπιστούν διαφορές στη δημιουργία κοινωνικού κεφαλαίου.
Βιβλιογραφία
Williams, D. (2006). On and Off the ’Net: Scales for Social Capital in an Online Era. Journal of Computer-Mediated Communication, 11(2), 593–628. doi:10.1111/j.1083-6101.2006.00029.x