Ερωτηματολόγιο Κοινωνικού και Πολιτισμικού Κεφαλαίου [SCCQ-42]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Το Ερωτηματολόγιο Κοινωνικού και Πολιτισμικού Κεφαλαίου (Social and Cultural Capital Questionnaire – SCCQ-42) δημιουργήθηκε από τους Pishghadam, Noghani και Zabihi (2011) με στόχο τη μέτρηση κοινωνικού και πολιτισμικού κεφαλαίου στον εκπαιδευτικό χώρο. Αποτελείται από σαράντα δύο προτάσεις που αξιολογούνται με πενταβάθμια κλίμακα Likert (1 = Διαφωνώ απόλυτα έως 5 = Συμφωνώ απόλυτα). Το εργαλείο διαρθρώνεται σε πέντε παράγοντες: Κοινωνική Επάρκεια (15 ερωτήματα), Κοινωνική Συνοχή (11 ερωτήματα), Γραμματισμός (6 ερωτήματα), Πολιτισμική Επάρκεια (7 ερωτήματα) και Εξωστρέφεια (3 ερωτήματα).
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η αξιολόγηση του ερωτηματολογίου πραγματοποιείται με Εξερευνητική Ανάλυση Παραγόντων (EFA) και τον υπολογισμό της αξιοπιστίας με τον δείκτη Cronbach’s Alpha. Η συνολική αξιοπιστία του SCCQ-42 έχει βρεθεί υψηλή (α = 0.88). Η χρήση του ερωτηματολογίου επιτρέπει την καταγραφή της γονεϊκής συμμετοχής και της κοινωνικής στήριξης, τη μελέτη δεσμών με οικογένεια, φίλους και κοινότητα, την αποτύπωση στάσεων απέναντι στον γραπτό λόγο και την ανάγνωση, την αξιολόγηση πολιτισμικών πρακτικών και γλωσσικής επάρκειας, καθώς και την παρακολούθηση κοινωνικής δραστηριότητας και επισκέψεων σε συγγενείς ή φίλους.
Στόχος
Ο κύριος στόχος του SCCQ-42 είναι η μέτρηση κοινωνικού και πολιτισμικού κεφαλαίου φοιτητών και μαθητών και η διερεύνηση της σχέσης του με την εκπαιδευτική επίδοση, τη συμμετοχή σε κοινωνικά και πολιτισμικά δρώμενα, την κατασκευή ταυτότητας και την κινητοποίηση για μάθηση.
Βαθμονόμηση
Η κλίμακα απαντήσεων κυμαίνεται από 1 έως 5, όπου 1 αντιστοιχεί στο «Διαφωνώ απόλυτα», 2 στο «Διαφωνώ», 3 στην «Ουδέτερη στάση», 4 στο «Συμφωνώ» και 5 στο «Συμφωνώ απόλυτα». Ο συνολικός αριθμός ερωτήσεων είναι σαράντα δύο. Η βαθμολογία μπορεί να αναλυθεί ανά παράγοντα, για παράδειγμα μια υψηλή βαθμολογία στην Πολιτισμική Επάρκεια δείχνει αυξημένη επαφή με πολιτιστικά αγαθά.
Βιβλιογραφία
Pishghadam, R., Noghani, M., & Zabihi, R. (2011). The Construct Validation of a Questionnaire of Social and Cultural Capital. English Language Teaching, 4(4), 195–203. Canadian Center of Science and Education.