Απόψεις και Στάσεις Υποψήφιων Εκπαιδευτικών ως προς την Εκπαιδευτική Τεχνολογία [PAET-16]

Σύντομη Περιγραφή

Το ψυχομετρικό εργαλείο αποτελείται από 16 ερωτήματα (items) και αξιολογεί πτυχές της στάσης και των απόψεων των υποψήφιων εκπαιδευτικών σχετικά με την εκπαιδευτική τεχνολογία. Μετρά έξι θεματικούς άξονες: (α) το βαθμό που οι φοιτητές χρησιμοποιούν τις Τεχνολογίες μετά την παρακολούθηση σχετικού μαθήματος, (β) τη γενική εικόνα για τις ΤΠΕ, (γ) το βαθμό στον οποίο τις θεωρούν χρήσιμες στη διδακτική διαδικασία, (δ) το βαθμό σύνδεσής τους με το μάθημα, (ε) την εικόνα του ίδιου του εκπαιδευτικού και (στ) τη σύνδεση με τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών.

Σκοπός

Το εργαλείο δημιουργήθηκε για να αξιολογήσει τις στάσεις και αντιλήψεις υποψήφιων εκπαιδευτικών της ΑΣΠΑΙΤΕ σχετικά με τη χρήση και την ενσωμάτωση της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΕΤ) στη διδασκαλία.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Οι συμμετέχοντες απαντούν σε κάθε μία από τις 16 ερωτήσεις χρησιμοποιώντας μια κλίμακα Likert πέντε διαβαθμίσεων, από 1 (διαφωνώ πλήρως) έως 5 (συμφωνώ πλήρως). Ο μέσος όρος των απαντήσεων ανά υποκλίμακα και συνολικά αποτελεί τη βάση για την αξιολόγηση των στάσεων.

Εγκυρότητα

Η εννοιολογική εγκυρότητα του εργαλείου ελέγχθηκε μέσω παραγοντικής ανάλυσης. Ο δείκτης καταλληλότητας Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) ήταν 0,77. Αναδείχθηκαν τέσσερις εννοιολογικές διαστάσεις που εξηγούν το 67% της συνολικής διακύμανσης, επιβεβαιώνοντας την εγκυρότητα κατασκευής.

Αξιοπιστία

Η αξιοπιστία, μετρούμενη μέσω του δείκτη Cronbach’s α, βρέθηκε συνολικά ίση με 0,80 για όλα τα items. Οι τιμές για κάθε μία από τις τέσσερις υποκλίμακες κυμάνθηκαν από 0,76 έως 0,84, υποδεικνύοντας ικανοποιητική εσωτερική συνέπεια.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Το εργαλείο χορηγήθηκε σε δείγμα 123 φοιτητών του Τμήματος Γενικής Παιδαγωγικής της ΑΣΠΑΙΤΕ Θεσσαλονίκης. Τα δεδομένα αναλύθηκαν στατιστικά με χρήση μέσων όρων και παραγοντικής ανάλυσης. Χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση των προγραμμάτων κατάρτισης στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία, καθώς και για έρευνες που μελετούν τη στάση μελλοντικών εκπαιδευτικών απέναντι στην τεχνολογία στην τάξη.

Βιβλιογραφία

Κουτσομίτη, Μ., Μενεξές, Γ., & Σολωμονίδου, Χ. (2005). Κατάρτιση στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία: Απόψεις Υποψήφιων Εκπαιδευτικών της ΑΣΠΑΙΤΕ Θεσσαλονίκης. Στο Δ. Κολιόπουλος & Δ. Βαβούρας (Επιμ.), Διδακτική Φυσικών Επιστημών: Οι Προκλήσεις του 21ου Αιώνα. Κείμενα για τη Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (σσ. 107–116). Αθήνα: Ένωση για τη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών (ΕΔΙΦΕ).