Κλίμακα αξιολόγησης γονέα Conners – Αναθεωρήθηκε [CPRSR-107]
Περιγραφή
Η Κλίμακα Αξιολόγησης Γονέων του Conners – Αναθεωρημένη (Conners’ Parent Rating Scale – Revised, CPRS-R-107) είναι ένα ευρέως χρησιμοποιούμενο εργαλείο αξιολόγησης που έχει σχεδιαστεί για την εκτίμηση συμπεριφορικών, συναισθηματικών και μαθησιακών δυσκολιών σε παιδιά και εφήβους. Χρησιμοποιείται κυρίως από κλινικούς επαγγελματίες, ψυχολόγους και εκπαιδευτικούς για τη συλλογή πληροφοριών από τους γονείς σχετικά με τη συμπεριφορά και τη λειτουργικότητα του παιδιού τους.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση των δεδομένων από την CPRS-R-107 περιλαμβάνει τα εξής βήματα:
Συλλογή Δεδομένων: Οι γονείς συμπληρώνουν την κλίμακα αξιολόγησης, παρέχοντας τις παρατηρήσεις και τις ανησυχίες τους για τη συμπεριφορά και την απόδοση του παιδιού τους.
Βαθμολόγηση: Κάθε στοιχείο της κλίμακας βαθμολογείται βάσει της συχνότητας και της σοβαρότητας των συμπεριφορών του παιδιού, συνήθως χρησιμοποιώντας κλίμακα τύπου Likert.
Ερμηνεία: Οι βαθμολογίες αναλύονται για να διαπιστωθεί η έκταση και η σοβαρότητα των συμπεριφορικών και συναισθηματικών προβλημάτων. Αυτό περιλαμβάνει τη σύγκριση των βαθμολογιών με πρότυπα δεδομένα για την αξιολόγηση του κατά πόσο οι συμπεριφορές είναι εντός φυσιολογικών ορίων ή ενδεικτικές πιθανών δυσκολιών.
Εφαρμογή: Τα αποτελέσματα χρησιμοποιούνται για τη λήψη διαγνωστικών αποφάσεων, τον σχεδιασμό θεραπευτικών παρεμβάσεων και την ανάπτυξη στρατηγικών παρέμβασης. Οι πληροφορίες αυτές βοηθούν τους επαγγελματίες να κατανοήσουν τις ανάγκες του παιδιού και να παρακολουθούν την πρόοδο με την πάροδο του χρόνου.
Στόχοι
Οι βασικοί στόχοι της Κλίμακας Αξιολόγησης Γονέων του Conners – Αναθεωρημένη (CPRS-R-107) είναι:
Συμπεριφορική Αξιολόγηση: Αξιολόγηση μιας ευρείας γκάμας συμπεριφορικών και συναισθηματικών προβλημάτων σε παιδιά και εφήβους, όπως αναφέρονται από τους γονείς.
Διάγνωση και Σχεδιασμός Θεραπείας: Υποστήριξη της διάγνωσης συμπεριφορικών διαταραχών όπως η ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας), η Αντιδραστική Απείθεια και η Διαταραχή Διαγωγής, και ανάπτυξη κατάλληλων θεραπευτικών και παρεμβατικών σχεδίων.
Παρακολούθηση και Αξιολόγηση: Παρακολούθηση αλλαγών στη συμπεριφορά με την πάροδο του χρόνου και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας παρεμβάσεων και θεραπειών.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση της CPRS-R-107 περιλαμβάνει:
Βαθμολόγηση: Κάθε απάντηση βαθμολογείται με αριθμητική τιμή και υπολογίζονται βαθμολογίες για κάθε υποκλίμακα καθώς και για τη συνολική κλίμακα.
Στατιστική Ανάλυση: Η κλίμακα υποβάλλεται σε αυστηρή στατιστική ανάλυση για την επιβεβαίωση της αξιοπιστίας και εγκυρότητας της. Αυτό περιλαμβάνει την ανάλυση των απαντήσεων και τη σύγκριση των βαθμολογιών με καθιερωμένες νόρμες.
Πρότυπα Δεδομένα: Οι βαθμολογίες συγκρίνονται με πρότυπα δεδομένα για την ερμηνεία των αποτελεσμάτων κάθε παιδιού στο πλαίσιο των τυπικών αναπτυξιακών και συμπεριφορικών προτύπων. Οι νόρμες βασίζονται σε εκτενή δεδομένα από αντιπροσωπευτικό δείγμα παιδιών και εφήβων.
Βιβλιογραφία
Conners, C. K. (2008). Conners’ Rating Scales – Revised: Technical Manual.
Conners, C. K. (1997). Conners’ Rating Scales – Revised: User’s Guide.
Goyette, C. H., Conners, C. K., & Ulrich, R. F. (1978). The Conners Parent Rating Scale for ADHD.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5).
Pelham, W. E., & Langberg, J. M. (2008). The Conners’ Rating Scales and ADHD: A Review of the Research.