Ερωτηματολόγιο Υποκειμενικής Αίσθησης Ευεξίας για Εφήβους [BSW-Y-39]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το Ερωτηματολόγιο Υποκειμενικής Αίσθησης Ευεξίας για Εφήβους (Berne Questionnaire of Subjective Well-Being / Youth Form – BSW-Y) αποτελεί ένα ψυχομετρικό εργαλείο που έχει ως στόχο την αποτύπωση και μέτρηση της υποκειμενικής ευεξίας των εφήβων. Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει 39 δηλώσεις στις οποίες οι μαθητές καλούνται να εκφράσουν τον βαθμό συμφωνίας ή διαφωνίας τους, χρησιμοποιώντας μια πενταβάθμια κλίμακα τύπου Likert (1 = διαφωνώ απόλυτα έως 5 = συμφωνώ απόλυτα). Οι δηλώσεις αφορούν κρίσιμες πτυχές της ψυχοκοινωνικής τους κατάστασης, όπως η ικανοποίηση από τη ζωή, η αντίληψη για το μέλλον, η ύπαρξη σωματικών ή ψυχικών προβλημάτων και η συναισθηματική τους διάθεση. Το εργαλείο έχει χρησιμοποιηθεί και σταθμιστεί στον ελληνικό πληθυσμό και έχει αποδειχθεί έγκυρο και αξιόπιστο.

Στόχος

Στόχος του ερωτηματολογίου είναι η αξιολόγηση της υποκειμενικής αίσθησης ευεξίας των εφήβων, λαμβάνοντας υπόψη τη θετική και αρνητική τους στάση απέναντι στη ζωή, τη συναισθηματική τους κατάσταση, καθώς και την ψυχολογική και σωματική τους ευεξία. Χρησιμοποιείται για την ενίσχυση της κατανόησης των παραγόντων που επηρεάζουν την ψυχική υγεία των νέων και για την καθοδήγηση παρεμβάσεων πρόληψης και υποστήριξης.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η ανάλυση των δεδομένων βασίζεται στην ομαδοποίηση των 39 δηλώσεων σε επιμέρους παραμέτρους, οι οποίες σχετίζονται με την ικανοποίηση από τη ζωή, τη συναισθηματική διάθεση, τα προβλήματα υγείας και την αντίληψη για το μέλλον. Οι παράγοντες αυτοί επιτρέπουν την εξαγωγή συμπερασμάτων για την ψυχολογική κατάσταση των εφήβων και μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε για ερευνητικούς σκοπούς είτε για την αξιολόγηση προγραμμάτων παρέμβασης. Η ερμηνεία των δεδομένων πραγματοποιείται με τη χρήση στατιστικών μεθόδων, όπως ο υπολογισμός μέσων όρων, η αντίστροφη βαθμονόμηση για ορισμένα αρνητικά φορτισμένα ερωτήματα και η σύγκριση ομάδων με βάση δημογραφικά ή ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά.

Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα που προκύπτουν από το ερωτηματολόγιο μπορούν να αξιοποιηθούν στην ψυχολογική υποστήριξη των εφήβων, στον εντοπισμό ομάδων σε ψυχοκοινωνικό κίνδυνο, στην ανάπτυξη πολιτικών για την ψυχική υγεία στο σχολείο και στην οικογένεια, καθώς και σε ερευνητικά προγράμματα. Αποτελούν χρήσιμο εργαλείο για εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους και άλλους επαγγελματίες της ψυχικής υγείας, καθώς και για φορείς χάραξης πολιτικής που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των νέων.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση του ερωτηματολογίου γίνεται μέσω της πενταβάθμιας κλίμακας Likert, με τις επιλογές να κυμαίνονται από 1 (διαφωνώ απόλυτα) έως 5 (συμφωνώ απόλυτα). Ορισμένες δηλώσεις είναι αρνητικά διατυπωμένες και απαιτούν αναστροφή των τιμών πριν από την ανάλυση. Η εσωτερική συνέπεια των παραγόντων, σύμφωνα με τον δείκτη αξιοπιστίας Cronbach’s alpha, κυμαίνεται από 0,60 έως 0,85, ενώ η επαναληπτική αξιοπιστία από 0,65 έως 0,79. Τα ευρήματα αυτά επιβεβαιώνονται και σε έρευνες με ελληνικό δείγμα.

Βιβλιογραφία

Grob, A., Luthi, R., Kaiser, F., Flammer, A., Mackinnon, A., & Wearing, A. (1991). Berner Fragebogen zum Wohlbefinden Jugendlicher (BSW-Youth Form). Diagnostica, 37, 66–75.
Λαμπροπούλου, Α. (2003). Υποκειμενική Αίσθηση Ευεξίας και Στρατηγικές Αντιμετώπισης Αγχωδών Καταστάσεων των Εφήβων. Διπλωματική εργασία, Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Ειδίκευσης στη Σχολική Ψυχολογία, Τομέας Ψυχολογίας, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Λαμπροπούλου, Α. (2008). Υποκειμενική αίσθηση ευεξίας εφήβων: Μία πολυεπίπεδη θεώρηση ατομικών, οικογενειακών και σχολικών παραμέτρων. Διδακτορική διατριβή, Τομέας Ψυχολογίας, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστήμιο Αθηνών.