Δοκιμασία Διχοιτικής Ακοής – Ζεύγη Λέξεων [DLT-WP-30]
Σύντομη Περιγραφή
Η Δοκιμασία Διχοιτικής Ακοής – Ζεύγη Λέξεων είναι ηχογραφημένη σε κασέτα. Κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας, παρουσιάζονται ταυτόχρονα λέξεις (ουσιαστικά) σε κάθε αυτί, ώστε ο εξεταζόμενος να ακούει διαφορετική λέξη από κάθε ακουστικό κανάλι. Οι λέξεις ανήκουν σε τρεις κατηγορίες: ομόηχες, σημασιολογικά σχετικές και σημασιολογικά άσχετες. Ο εξεταζόμενος καλείται να αναφέρει όσες περισσότερες λέξεις μπορεί, χωρίς να δίνεται έμφαση στη σειρά παρουσίασης.
Σκοπός
Η δοκιμασία στοχεύει στην εκτίμηση της εγκεφαλικής πλάγιας για την επεξεργασία λεκτικών πληροφοριών.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Ο εξεταζόμενος καλείται να επαναλάβει όσες λέξεις ακούει από κάθε ζεύγος λέξεων που παρουσιάζεται ταυτόχρονα στα δύο αυτιά. Καταγράφεται ο αριθμός των σωστών απαντήσεων για το δεξί και το αριστερό αυτί. Στη συνέχεια, υπολογίζεται δείκτης πλάγιας προτίμησης, ο οποίος αποτυπώνει την υπεροχή επεξεργασίας της πληροφορίας από το ένα αυτί. Η ερμηνεία βασίζεται στη σύγκριση των αποκρίσεων μεταξύ των δύο αυτιών, χωρίς να απαιτείται συνολική βαθμολογία.
Εγκυρότητα
Η επιλογή των λέξεων έγινε βάσει συχνότητας εμφάνισης και σημασιολογικής σχέσης, γεγονός που διασφαλίζει την εννοιολογική εγκυρότητα της δοκιμασίας. Τα αποτελέσματα μπορούν να ερμηνευτούν σε σχέση με την επεξεργασία της γλώσσας και της εγκεφαλικής λειτουργίας.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία δεν αναφέρεται συγκεκριμένα στο απόσπασμα, αλλά η χρήση ελεγχόμενου ηχογραφημένου υλικού και η ύπαρξη καθορισμένης μεθοδολογίας συνιστούν επαρκές πλαίσιο αξιοπιστίας.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η δοκιμασία χρησιμοποιείται κυρίως για ερευνητικούς και κλινικούς σκοπούς, ώστε να διερευνηθούν λειτουργικές διαφορές μεταξύ των εγκεφαλικών ημισφαιρίων στην επεξεργασία γλωσσικών πληροφοριών. Μπορεί να συμβάλει στη διάγνωση νευροψυχολογικών παθήσεων ή γλωσσικών διαταραχών.
Βιβλιογραφία
Kosmidis, M. H., Tsapkini, K., Folia, V., Vlahou, C. H., & Kiosseoglou, G. (2004). Semantic and phonological processing in illiteracy. Journal of the International Neuropsychological Society, 10, 818–827.