Εμπλοκή έναντι Αποστασιοποίησης από τη Μάθηση [EDL-16]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το ερωτηματολόγιο «Εμπλοκή έναντι Αποστασιοποίησης από τη Μάθηση» βασίζεται στο θεωρητικό πλαίσιο των Skinner, Kindermann και Furrer (2009) και αποσκοπεί στη μέτρηση του βαθμού στον οποίο οι μαθητές εμπλέκονται ή αποστασιοποιούνται από τη μαθησιακή διαδικασία. Περιλαμβάνει δύο βασικούς άξονες: Εμπλοκή (Συμπεριφορική και Συναισθηματική) και Αποστασιοποίηση (Συμπεριφορική και Συναισθηματική). Οι διαστάσεις αυτές βοηθούν στη διάγνωση της εσωτερικής στάσης των μαθητών απέναντι στη μάθηση, με στόχο την κατανόηση και τη βελτίωση της εκπαιδευτικής εμπειρίας.

Στόχος

Ο στόχος του ερωτηματολογίου είναι η καταγραφή του βαθμού ενεργής συμμετοχής ή αποστασιοποίησης των μαθητών κατά τη μαθησιακή διαδικασία. Επίσης, αποσκοπεί στην ενίσχυση της κατανόησης των παραγόντων που ενισχύουν ή εμποδίζουν την παρακινημένη μάθηση και στη στήριξη της εκπαιδευτικής παρέμβασης μέσα από αξιόπιστη συλλογή δεδομένων.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η ανάλυση των απαντήσεων γίνεται με ποσοτική μέθοδο. Υπολογίζονται ξεχωριστά οι μέσοι όροι ανά υποκλίμακα (Εμπλοκή – Συμπεριφορική, Εμπλοκή – Συναισθηματική, Αποστασιοποίηση – Συμπεριφορική, Αποστασιοποίηση – Συναισθηματική). Παρέχεται η δυνατότητα σύγκρισης ανά φύλο, ηλικία, σχολικό επίπεδο ή/και σχολείο. Τα δεδομένα μπορούν να αναλυθούν με τη χρήση στατιστικών λογισμικών όπως το SPSS, το Excel ή το JASP για συσχετίσεις και ανάλυση παραγόντων.

Ερωτηματολόγιο

Οι συμμετέχοντες καλούνται να απαντήσουν στις παρακάτω προτάσεις επιλέγοντας τον βαθμό συμφωνίας τους με βάση την εξής κλίμακα: 1 = Διαφωνώ απόλυτα, 2 = Διαφωνώ, 3 = Ούτε συμφωνώ ούτε διαφωνώ, 4 = Συμφωνώ, 5 = Συμφωνώ απόλυτα.
Συμπεριφορική Εμπλοκή: 1. Όταν δουλεύουμε στην τάξη, προσπαθώ να κάνω το καλύτερο δυνατό. 2. Δίνω προσοχή όταν ο δάσκαλος εξηγεί. 3. Εργάζομαι σοβαρά όταν μας ανατίθενται δραστηριότητες. 4. Επιμένω ακόμα κι όταν κάτι είναι δύσκολο.
Συναισθηματική Εμπλοκή: 5. Μου αρέσει να μαθαίνω καινούργια πράγματα στο σχολείο. 6. Απολαμβάνω τις δραστηριότητες στην τάξη. 7. Νιώθω ενθουσιασμό όταν καταλαβαίνω κάτι δύσκολο. 8. Αισθάνομαι χαρούμενος/η όταν συμμετέχω στη διδασκαλία.
Συμπεριφορική Αποστασιοποίηση: 9. Όταν έχουμε κάποια δραστηριότητα, κάνω ότι δουλεύω χωρίς να προσπαθώ. 10. Συχνά σταματώ να προσπαθώ αν κάτι είναι δύσκολο. 11. Δεν συμμετέχω ενεργά στις ομαδικές εργασίες. 12. Κοιτάζω αλλού ή ασχολούμαι με κάτι άλλο κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Συναισθηματική Αποστασιοποίηση: 13. Βαριέμαι συχνά κατά τη διάρκεια του μαθήματος. 14. Αισθάνομαι θυμό ή εκνευρισμό όταν δεν καταλαβαίνω κάτι. 15. Δεν νιώθω ενδιαφέρον για όσα συζητούνται στην τάξη. 16. Το σχολείο με κάνει να αισθάνομαι αγχωμένος/η.

Βαθμονόμηση

Υψηλές τιμές (4 ή 5) στις υποκλίμακες της Εμπλοκής υποδηλώνουν θετική μαθησιακή στάση. Αντίθετα, υψηλές τιμές στις υποκλίμακες της Αποστασιοποίησης υποδηλώνουν ενδείξεις έλλειψης παρακίνησης ή απομάκρυνσης από τη μαθησιακή διαδικασία. Η αξιολόγηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε για τη διάγνωση ανά μαθητή είτε για συλλογική ανάλυση σε επίπεδο τάξης ή σχολείου.

Βιβλιογραφία

Skinner, E. A., Kindermann, T. A., & Furrer, C. J. (2009). A motivational perspective on engagement and disaffection: Conceptualization and assessment of children’s behavioral and emotional participation in academic activities. Educational and Psychological Measurement, 69(3), 493–525.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., Friedel, J., & Paris, A. (2005). School engagement. In K.A. Moore & L.H. Lippman (Eds.), What do children need to flourish? (pp. 305–321). Springer.
Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85(4), 571–581.