Ερωτηματολόγιο Γενικής Αλληλεπίδρασης [GIQ-56]

Σύντομη Περιγραφή

Το ερωτηματολόγιο Γενικής Αλληλεπίδρασης αποσκοπεί στη μέτρηση της ποιότητας και της συχνότητας των κοινωνικών και διαπροσωπικών επαφών ενός ατόμου σε διαφορετικά πλαίσια, όπως η οικογένεια, οι φίλοι, οι συνάδελφοι και η ευρύτερη κοινότητα. Αξιολογεί την ικανότητα συμμετοχής σε κοινωνικές καταστάσεις, την αμοιβαιότητα στις σχέσεις και το επίπεδο συναισθηματικής σύνδεσης.

Σκοπός

Ο στόχος του ερωτηματολογίου είναι η συστηματική καταγραφή και ανάλυση του τρόπου με τον οποίο ένα άτομο αλληλεπιδρά με το κοινωνικό του περιβάλλον, ώστε να εντοπιστούν δυνατά σημεία και πιθανοί τομείς δυσκολίας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε κλινικά, ερευνητικά ή εκπαιδευτικά πλαίσια για τη μελέτη της κοινωνικής λειτουργικότητας και την αξιολόγηση παρεμβάσεων που αποσκοπούν στη βελτίωση της κοινωνικής ένταξης.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Η αξιολόγηση γίνεται με κλίμακα Likert πέντε βαθμίδων, όπου 1 αντιστοιχεί σε «Καθόλου» και 5 σε «Πάρα πολύ». Οι συμμετέχοντες καλούνται να απαντήσουν σε δηλώσεις που περιγράφουν τυπικές κοινωνικές καταστάσεις, εκφράζοντας το βαθμό συμφωνίας ή συχνότητας. Οι υψηλότερες βαθμολογίες υποδηλώνουν καλύτερη ή συχνότερη κοινωνική αλληλεπίδραση.

Εγκυρότητα

Η εγκυρότητα του ερωτηματολογίου διασφαλίστηκε μέσω επισκόπησης της διεθνούς βιβλιογραφίας και προσαρμογής του σε πολιτισμικά κατάλληλο περιβάλλον. Έγινε αξιολόγηση από ειδικούς στον τομέα της κοινωνικής ψυχολογίας και της ψυχομετρίας, ενώ πραγματοποιήθηκε πιλοτική εφαρμογή για τον εντοπισμό και τη διόρθωση ασάφειας στις ερωτήσεις.

Αξιοπιστία

Η αξιοπιστία έχει ελεγχθεί με στατιστική ανάλυση, χρησιμοποιώντας τον δείκτη Cronbach’s Alpha με τιμή άνω του 0,85, γεγονός που καταδεικνύει υψηλή εσωτερική συνοχή. Έγιναν επίσης έλεγχοι επαναληπτικής μέτρησης (test-retest reliability) που έδειξαν σταθερότητα των αποτελεσμάτων σε διαφορετικές χρονικές στιγμές.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η ποσοτική ανάλυση περιλαμβάνει τον υπολογισμό μέσων όρων, τυπικών αποκλίσεων και συσχετίσεων με άλλες μεταβλητές. Η ποιοτική ανάλυση των ανοιχτών ερωτήσεων μπορεί να αποκαλύψει πρότυπα και θέματα που δεν αποτυπώνονται αριθμητικά. Τα αποτελέσματα αξιοποιούνται για τη σχεδίαση εξατομικευμένων παρεμβάσεων, την παρακολούθηση της προόδου και τη λήψη αποφάσεων για την ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής.

Βιβλιογραφία

Cohen, S., & Wills, T. A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98(2), 310–357.
Antonucci, T. C., & Akiyama, H. (1987). Social networks in adult life and a preliminary examination of the convoy model. Journal of Gerontology, 42(5), 519–527.
Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334.