Ερωτηματολόγιο Δείκτης Μαθησιακών Στυλ [ILS-44]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Το ερωτηματολόγιο Δείκτης Μαθησιακών Στυλ (Index of Learning Styles – ILS) έχει σχεδιαστεί από τους Dr. Richard Felder και Dr. Barbara Soloman για να εντοπίζει τις προτιμήσεις των μαθητών ως προς τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουν. Αποτελείται από 44 ερωτήσεις, οι οποίες εξετάζουν τέσσερις βασικές διαστάσεις του μαθησιακού στυλ: Ενεργητικός/Στοχαστικός, Αισθητηριακός/Διαισθητικός, Οπτικός/Λεκτικός και Διαδοχικός/Ολικός. Για κάθε ερώτηση, ο συμμετέχων καλείται να επιλέξει μεταξύ δύο πιθανών απαντήσεων, Α ή Β, με βάση αυτή που εκφράζει καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο προτιμά να μαθαίνει. Το εργαλείο αυτό έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως στην εκπαιδευτική έρευνα και έχει αποδειχθεί έγκυρο και αξιόπιστο.
Στόχος
Ο στόχος του ερωτηματολογίου είναι η αναγνώριση του προσωπικού μαθησιακού στυλ κάθε εκπαιδευόμενου, προκειμένου να υποστηριχθεί η ανάπτυξη κατάλληλων στρατηγικών μάθησης και διδασκαλίας. Μέσω της κατανόησης αυτών των προτιμήσεων, τόσο οι μαθητές όσο και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Παράλληλα, το εργαλείο προάγει την αυτογνωσία και τη στοχευμένη ενίσχυση δεξιοτήτων που ενδεχομένως βρίσκονται σε λιγότερο ανεπτυγμένη πλευρά κάθε διάστασης.
Βαθμονόμηση
Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει 44 ερωτήσεις τύπου Α/Β, έντεκα για κάθε μία από τις τέσσερις διαστάσεις. Κάθε απάντηση Α ή Β αντιστοιχεί σε μία πλευρά της διάστασης. Ο αριθμός των επιλεγμένων απαντήσεων για κάθε πλευρά καταμετράται και η διαφορά τους δείχνει την ένταση της προτίμησης. Όσο μεγαλύτερη η διαφορά, τόσο ισχυρότερη η προτίμηση προς τη συγκεκριμένη πλευρά της διάστασης. Η κλίμακα κυμαίνεται από 1 έως 11 προς κάθε κατεύθυνση. Για παράδειγμα, αν σε μια διάσταση υπάρχουν 9 απαντήσεις Α και 2 Β, η προτίμηση είναι ισχυρή προς την πλευρά Α. Οι διαφορές 1-3 θεωρούνται ενδείξεις ευελιξίας, 5-7 μέτριας προτίμησης και 9-11 ισχυρής προτίμησης.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση των αποτελεσμάτων βασίζεται στη διακριτή προτίμηση του συμμετέχοντα σε κάθε μία από τις τέσσερις διαστάσεις. Οι μαθητές με ισχυρή προτίμηση σε μία πλευρά μιας διάστασης μπορεί να ευνοούνται από διδακτικές προσεγγίσεις που ανταποκρίνονται στο συγκεκριμένο στυλ, ενώ εκείνοι με πιο ισορροπημένο προφίλ μπορούν να προσαρμόζονται πιο εύκολα σε διαφορετικές μεθόδους μάθησης. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα δεδομένα για να σχεδιάσουν δραστηριότητες που καλύπτουν πολλαπλούς τρόπους μάθησης και να διαφοροποιήσουν τη διδασκαλία τους, ενώ οι μαθητές μπορούν να αξιοποιήσουν την πληροφορία για να βελτιώσουν τις στρατηγικές μελέτης και κατανόησης. Η χρήση του εργαλείου είναι διαγνωστική και όχι περιοριστική, καθώς στοχεύει στην ενίσχυση όλων των στυλ μάθησης και όχι στην κατάταξη των μαθητών.
Βιβλιογραφία
Felder, R. M., & Soloman, B. A. (1991). Index of Learning Styles Questionnaire. North Carolina State University. https://www.webtools.ncsu.edu/learningstyles/
Felder, R. M., & Spurlin, J. (2005). Applications, reliability and validity of the Index of Learning Styles. International Journal of Engineering Education, 21(1), 103–112.
Felder, R. M., & Silverman, L. K. (1988). Learning and Teaching Styles in Engineering Education. Engineering Education, 78(7), 674–681.