Ερωτηματολόγιο Κινητοποίησης και Στρατηγικών Μάθησης [MSLQ-30]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Το ερωτηματολόγιο Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) δημιουργήθηκε από τον Pintrich το 1991 και αποτελεί ένα ευρέως χρησιμοποιούμενο εργαλείο για τη μέτρηση των κινήτρων και των στρατηγικών αυτορρυθμιζόμενης μάθησης σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Στην ελληνική πραγματικότητα, προσαρμόστηκε και αξιοποιήθηκε στο πλαίσιο ερευνών για τα MOOCs, μέσω της πλατφόρμας Mathesis. Το εργαλείο περιλαμβάνει 30 μεταβλητές και χρησιμοποιεί 7βάθμια κλίμακα Likert, όπου οι συμμετέχοντες καλούνται να δηλώσουν τον βαθμό συμφωνίας τους με μια σειρά από δηλώσεις. Το MSLQ διερευνά θέματα που σχετίζονται με τα εγγενή και εξωγενή κίνητρα των σπουδαστών, την αξία που αποδίδουν στη μάθηση, την αυτοαποτελεσματικότητα και την επίδοσή τους, καθώς και τις στρατηγικές που χρησιμοποιούν για την οργάνωση της μάθησής τους, όπως η κριτική σκέψη και η διαχείριση του χρόνου και του μαθησιακού περιβάλλοντος.
Στόχος
Ο στόχος του MSLQ είναι να αποτυπώσει τις στάσεις, τις αντιλήψεις και τις συμπεριφορές των σπουδαστών αναφορικά με τα κίνητρα που έχουν για μάθηση και τις στρατηγικές που υιοθετούν για να αυτορρυθμίσουν τη μαθησιακή τους διαδικασία, ειδικά σε περιβάλλοντα ηλεκτρονικής μάθησης, όπως τα MOOCs. Η χρήση του εργαλείου αποσκοπεί στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι συμμετέχοντες οργανώνουν, παρακολουθούν και αξιολογούν τη μαθησιακή τους εμπειρία, σε συνθήκες που απαιτούν αυξημένη αυτονομία και υπευθυνότητα, χωρίς άμεση καθοδήγηση εκπαιδευτικού.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση των δεδομένων που προκύπτουν από τη χρήση του MSLQ ακολουθεί μια πολυεπίπεδη στατιστική προσέγγιση. Αρχικά εφαρμόζεται περιγραφική στατιστική ανάλυση, για την αποτύπωση των βασικών χαρακτηριστικών των απαντήσεων. Ακολουθεί διερεύνηση των συσχετίσεων μεταξύ δημογραφικών στοιχείων (όπως ηλικία, φύλο, μορφωτικό επίπεδο) και μεταβλητών του ερωτηματολογίου, καθώς και έλεγχος διαφορών ανάμεσα στις ομάδες του δείγματος. Εξετάζεται επίσης η αξιοπιστία των επιμέρους ενοτήτων με τη χρήση του δείκτη Cronbach’s Alpha. Τέλος, πραγματοποιείται εξερευνητική παραγοντική ανάλυση (Exploratory Factor Analysis – EFA) για την επιβεβαίωση της παραγοντικής δομής και την αξιολόγηση της προσαρμογής του εργαλείου στο ελληνικό πολιτισμικό και εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση του MSLQ βασίζεται στην 7βάθμια κλίμακα Likert, όπου το 1 δηλώνει απόλυτη διαφωνία και το 7 απόλυτη συμφωνία με τη διατύπωση κάθε ερώτησης. Οι τιμές που προκύπτουν αναλύονται σε μέσους όρους για κάθε επιμέρους ενότητα, επιτρέποντας την εκτίμηση του επιπέδου κινήτρων και στρατηγικών μάθησης κάθε συμμετέχοντα. Υψηλότερες βαθμολογίες υποδηλώνουν υψηλότερα επίπεδα εγγενούς κινήτρου, μεγαλύτερη αυτοαποτελεσματικότητα και συχνότερη χρήση αποτελεσματικών στρατηγικών μάθησης. Η αξιοπιστία των επιμέρους παραγόντων έχει επιβεβαιωθεί στατιστικά και, μετά από απαλοιφή 7 ερωτήσεων που δημιούργησαν προβλήματα στις μετρήσεις, η τελική παραγοντική δομή φάνηκε να διαφοροποιείται από τον αρχικό σχεδιασμό του εργαλείου, γεγονός που αποδόθηκε σε πολιτισμικές και εκπαιδευτικές διαφορές μεταξύ του αρχικού πληθυσμού και του ελληνικού δείγματος.
Βιβλιογραφία
Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia, T., & McKeachie, W. J. (1991). A Manual for the Use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning, University of Michigan.
Βούσκα, Ε. (2018). Προσαρμογή του Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) στην ελληνική πραγματικότητα: μία μελέτη περίπτωσης. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into Practice, 41(2), 64–70.
Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16(4), 385–407.