Πως Αντιλαμβάνομαι Τον Εαυτό Μου (ΠΑΤΕΜ Ι) [PSPCSAYC-20]
Ανάλυση
Το ΠΑΤΕΜ Ι, προσαρμοσμένο από την Ε. Μακρή-Μπότσαρη, αποτελεί την ελληνική έκδοση του ερωτηματολογίου Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children, των Harter και Pike. Είναι μια δέσμη τεσσάρων ψυχομετρικών κλιμάκων με εικόνες για την αξιολόγηση ισάριθμων επιμέρους τομέων της αυτοαντίληψης.
Σκοπός
Στην ελληνική έκδοση διατηρήθηκαν όλες οι κλίμακες του πρωτότυπου ερωτηματολογίου, όμως άλλαξε ο αριθμός των ερωτήσεων, ο οποίος μειώθηκε από έξι σε πέντε και ορισμένες ερωτήσεις, που αναδιατυπώθηκαν ή αντικαταστάθηκαν με άλλες για να βελτιωθεί η εγκυρότητα και η αξιοπιστία της ελληνικής έκδοσης. Οι τροποποιήσεις αυτές έγιναν με τη σύμφωνη γνώμη της Harter. Το ερωτηματολόγιο αυτό είναι σχεδιασμένο για την αξιολόγηση της αυτοαντίληψης αγοριών και κοριτσιών Α’, Β’ και Γ’ Δημοτικού. Είναι διαφορετικό για τα αγόρια και διαφορετικό για τα κορίτσια και χορηγείται ατομικά. Περιλαμβάνει τέσσερις κλίμακες, οι οποίες αποτυπώνουν ισάριθμους επιμέρους τομείς αυτοαντίληψης και είναι οι Σχολική Ικανότητα, Σχέσεις με τους Συνομηλίκους, Σωματική Ικανότητα και Σχέσεις με τη Μητέρα.
Βαθμονόμηση
Οι ερωτήσεις βαθμολογούνται σε μία κλίμακα 4 διαβαθμίσεων από το 1 έως το 4, με τι υψηλότερες τιμές να αντανακλούν υψηλότερα επίπεδα αυτοαντίληψης.
Στατιστική Ανάλυση
Σε αυτό το ερωτηματολόγιο συμμετείχε δείγμα 345 παιδιών, από τα οποία τα 173 ήταν αγόρια και τα 172 ήταν κορίτσια. Ο μέσος όρος των τιμών των απαντήσεων στην κάθε κλίμακα αποτελεί το βαθμό αυτοαντίληψης του παιδιού στον αντίστοιχο τομέα της ζωής του.
Εγκυρότητα και Αξιοπιστία
Τα είδη εγκυρότητας που ελέγχθηκαν είναι η παραγοντική και η συγχρονική. Κατά τη διερευνητική ανάλυση παραγόντων, τόσο το κριτήριο Cattell, όσο και το κριτήριο Kaiser, σύμφωνα με το οποίο αξιολογήσιμοι παράγοντες είναι μόνο εκείνοι που αντιστοιχούν σε ιδιοτιμές μεγαλύτερες της μονάδας, υπέδειξαν την εξαγωγή τεσσάρων παραγόντων. Στους τέσσερις αυτούς παράγοντες αναγνωρίζονται οι τέσσερις επιμέρους υποκλίμακες του ΠΑΤΕΜ Ι. Αυτοί οι παράγοντες ερμηνεύουν από κοινού το 49,3% της συνολικής διακύμανσης των τιμών των ερωτήσεων. Στην επιβεβαιωτική ανάλυση παραγόντων ελέγχθηκαν τέσσερα εναλλακτικά παραγοντικά μοντέλα αυτοαντίληψης: μηδενικό, μονοπαραγοντικό, διπαραγοντικό και τερταπαραγοντικό. Την καλύτερη προσαρμογή στα δεδομένα του δείγματος είχε το μοντέλο των τεσσάρων παραγόντων. Η συνάφεια μεταξύ δημοτικότητας και αυτοαντίληψης των σχέσεων με τους συνομηλίκους βρέθηκε ίση με 0,31.
Η σταθερότητα του ερωτηματολογίου ΠΑΤΕΜ Ι αξιολογήθηκε με τη μέθοδο των επαναληπτικών μετρήσεων. Η δεύτερη μέτρηση πραγματοποιήθηκε έπειτα από χρονικό διάστημα τριών μηνών. Οι συντελεστές αξιοπιστίας επαναληπτικών μετρήσεων κινούνται σε υψηλά επίπεδα, από 0,78 έως 0,85. Ο δείκτης Cronbach’s alpha κινείται επίσης σε υψηλά επίπεδα, από 0,72 έως 0,80.
Βιβλιογραφία
Harter, S., & Pike, R. (1983). Manual for the Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance for Young Children. Denver, CO: University of Denver Press.
Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2001α). Πώς Αντιλαμβάνομαι Τον Εαυτό Μου Ι. Ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση της αυτοαντίληψης των παιδιών Α’, Β’ & Γ’ Δημοτικού. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2001β). Αυτοαντίληψη και αυτοεκτίμηση: Μοντέλα, ανάπτυξη, λειτουργικός ρόλος και αξιολόγηση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.