Ερωτηματολόγιο Εμπλοκής Μαθητών στο Σχολείο [SESQ-109]

Σύντομη Περιγραφή

Το Student Engagement in Schools Questionnaire (SESQ) είναι ένα ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς, που περιλαμβάνει 109 δηλώσεις τύπου Likert, οι οποίες μετρούν την εμπλοκή του μαθητή στο σχολικό περιβάλλον. Οι δηλώσεις οργανώνονται σε τέσσερις βασικές συνιστώσες: Εμπλοκή στο σχολείο, Κίνητρα, Κοινωνικά Πλαίσια και Μαθητικά Αποτελέσματα, εντός των οποίων υπάρχουν 13 θεματικές περιοχές και 15 υποπεριοχές. Οι μαθητές απαντούν σε πενταβάθμια κλίμακα από το 1 (ποτέ) έως το 5 (πάντα). Η συμπλήρωση απαιτεί περίπου 35 λεπτά. Στην πιλοτική μελέτη, χρησιμοποιήθηκε υποσύνολο 33 ερωτήσεων που αφορούσαν μόνο τους τρεις βασικούς δείκτες εμπλοκής: Συναισθηματική, Συμπεριφορική και Γνωστική.

Σκοπός

Σκοπός του SESQ είναι η πολυδιάστατη αξιολόγηση της εμπλοκής των μαθητών με τη σχολική ζωή, παρέχοντας στους ερευνητές και στους επαγγελματίες της εκπαίδευσης ένα ψυχομετρικά τεκμηριωμένο εργαλείο, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ανίχνευση αναγκών, την πρόληψη σχολικής αποτυχίας και την ενίσχυση της σχολικής ένταξης και επιτυχίας.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Οι μαθητές απαντούν στις ερωτήσεις με βάση μια πενταβάθμια κλίμακα Likert. Η βαθμολόγηση περιλαμβάνει ανάλυση των επιμέρους υποκλιμάκων (όπως: Συναισθηματική εμπλοκή – Αρέσκεια για το μάθημα και για το σχολείο, Συμπεριφορική εμπλοκή – Επιμονή, Προσπάθεια και Εξωσχολική συμμετοχή, Γνωστική εμπλοκή – Στρατηγικές μάθησης). Οι μέσοι όροι των επιμέρους ομάδων δηλώσεων συγκρίνονται με βάση θεωρητικά καθορισμένες διαστάσεις.

Εγκυρότητα

Η εγκυρότητα του εργαλείου υποστηρίζεται από ανάλυση παραγόντων, η οποία έδειξε ευθυγράμμιση των δηλώσεων με τις θεωρητικά καθορισμένες διαστάσεις. Οι επιμέρους παραγοντικές δομές αντανακλούν πέντε παράγοντες, εξηγώντας συνολικά το 61,45% της διακύμανσης. Οι δείκτες καταλληλότητας μοντέλου (CFI, RMSEA, SRMR) πληρούν τις προδιαγραφές της βιβλιογραφίας, ειδικά στο πενταπαραγοντικό μοντέλο.

Αξιοπιστία

Οι συντελεστές εσωτερικής συνέπειας Cronbach’s α για τους επιμέρους τομείς του SESQ κυμαίνονται από 0,65 έως 0,95, με τις περισσότερες τιμές να υπερβαίνουν το 0,80, υποδεικνύοντας πολύ καλή εσωτερική αξιοπιστία. Η μόνη υποκλίμακα που δεν πληρούσε το ελάχιστο αποδεκτό όριο ήταν αυτή των Αιτιολογήσεων (α = 0,65), η οποία χρήζει αναθεώρησης. Ο μέσος όρος ενδοσυσχετίσεων ήταν 0,34.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η πιλοτική μελέτη πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 428 μαθητών από σχολεία της Καλιφόρνια, με αναλύσεις αξιοπιστίας, παραγοντικής δομής και συσχετίσεων μεταξύ των μετρήσεων (SESQ και TERF-N). Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η αυτοαναφορά των μαθητών (SESQ) προσφέρει πιο διαφοροποιημένη εικόνα της εμπλοκής, ενώ η εκτίμηση των εκπαιδευτικών (TERF-N) συγκλίνει μεν σε συναισθηματική και συμπεριφορική εμπλοκή, αλλά όχι στη γνωστική. Προτείνεται η χρήση του SESQ για έγκαιρη διάγνωση αναγκών και σχεδιασμό παρεμβάσεων με βάση ατομικά προφίλ εμπλοκής.

Βιβλιογραφία

Appleton, J.J., Christenson, S.L., & Furlong, M.J. (2008). Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the Schools, 45, 369–386.
Fredricks, J.A., Blumenfeld, P.C., & Paris, A.H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59–109.
Hart, S.R., Stewart, K., & Jimerson, S.R. (2011). The Student Engagement in Schools Questionnaire (SESQ) and the Teacher Engagement Report Form (TERF-N): Examining the preliminary evidence. Contemporary School Psychology, 15, 67–79.
Jimerson, S.R., Campos, E., & Greif, J.L. (2003). Toward an understanding of definitions and measures of school engagement and related terms. The California School Psychologist, 8, 7–27.
Lam, S.F., & Jimerson, S.R. (2008). Exploring student engagement in schools internationally: Consultation paper. Chicago, IL: International School Psychologist Association.