Ηλεκτρονικό Τεστ Πρώιμης Ανίχνευσης Χωροχρονικών Διαταραχών [STeTest-57]

Σύντομη Περιγραφή

Το HTAX (Space Time Electronic Test – STeTest) είναι ένα ηλεκτρονικό εργαλείο πρώιμης ανίχνευσης διαταραχών στον χώρο και τον χρόνο, που απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας (4–6 ετών). Η χορήγησή του γίνεται μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, μπορεί να είναι είτε ατομική είτε ομαδική και διαρκεί περίπου 35 λεπτά. Το τεστ αποτελείται από 57 ερωτήματα–δοκιμασίες, παιδικό σχέδιο, δύο ερωτηματολόγια (ένα για γονείς και ένα για εκπαιδευτικούς) και μία κλείδα παρατήρησης. Ολόκληρη η διαδικασία γίνεται μέσω ψηφιακής πλατφόρμας που συλλέγει και καταγράφει τις απαντήσεις και την απόδοση του παιδιού.

Σκοπός

Ο σκοπός του τεστ είναι η πρώιμη ανίχνευση δυσκολιών και διαταραχών στον χωρικό και χρονικό προσανατολισμό των παιδιών ηλικίας 4–6 ετών, μέσω της αξιοποίησης πολυτροπικών μέσων όπως το παραμύθι, η εικόνα και η αφήγηση. Το τεστ στοχεύει στην εκπαιδευτική πρόληψη και την έγκαιρη ενίσχυση των παιδιών που εμφανίζουν λειτουργικά ελλείμματα.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Κάθε σωστή απάντηση στις 57 δοκιμασίες βαθμολογείται με 1 μονάδα, ενώ κάθε λανθασμένη με 0. Οι απαντήσεις καταγράφονται αυτόματα από το λογισμικό. Η συνολική και αναλυτική βαθμολογία καταχωρίζεται σε αρχείο υπολογιστή και μπορεί να εξαχθεί και να εκτυπωθεί για περαιτέρω αξιολόγηση ή αρχειοθέτηση.

Εγκυρότητα

Η κλίμακα παρουσιάζει πολύ καλή φαινομενική εγκυρότητα. Έχει σχεδιαστεί με βάση θεωρητικές αρχές της αναπτυξιακής ψυχολογίας και τις ανάγκες του προσχολικού πληθυσμού, ενώ υποστηρίζεται από σχετικά ερευνητικά δεδομένα και πιλοτικές εφαρμογές.

Αξιοπιστία

Η αξιοπιστία της κλίμακας, όπως υπολογίστηκε με τον δείκτη εσωτερικής συνέπειας Cronbach’s α, είναι 0,85, τιμή που θεωρείται ικανοποιητική για εργαλεία πρώιμης ανίχνευσης στον προσχολικό πληθυσμό.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Το τεστ εφαρμόστηκε αρχικά πιλοτικά σε 46 παιδιά νηπιαγωγείου για έλεγχο της κατανόησης και της λειτουργικότητας των ερωτήσεων. Στη συνέχεια, το τελικό ηλεκτρονικό εργαλείο εφαρμόστηκε σε 344 παιδιά ηλικίας 4–6 ετών, σε νηπιαγωγεία των νομών Χανίων και Ρεθύμνου. Η εφαρμογή πραγματοποιήθηκε τόσο ατομικά όσο και ομαδικά, με καταγραφή των δεδομένων σε ηλεκτρονικά αρχεία. Τα δεδομένα μπορούν να αξιοποιηθούν για διαγνωστικούς και προληπτικούς σκοπούς σε εκπαιδευτικά ή θεραπευτικά πλαίσια.

Βιβλιογραφία

Σταύρου, Λ. (Επιμ.) (2003). Σωματικό σχήμα και εικόνα του σώματος. Αθήνα: Άνθρωπος.
Stavrou, L., & Makratzaki, A. (2004). Improving Preschool and Elementary School Children’s Perception of Space and Time Through Computer and Microsoft PowerPoint. WSEAS Transactions on Information Science and Applications, 5(1), 1417–1421.
Stavrou, L., & Makratzaki, A. (2005). Input devices, interface and workstation are critical factors for a successful integration of computers and ICT in preschool and primary school education. WSEAS Transactions on Advances in Engineering Education, 4(2), 266–271.
Stavrou, L., & Makratzaki, A. (2006). Inequalities in the era of knowledge. WSEAS Transactions on Advances in Engineering Education, 6(3), 554–559.