Χρήση Στρατηγικών [SU-27]
Σύντομη Περιγραφή
Το ερωτηματολόγιο «Χρήση Στρατηγικών» δημιουργήθηκε για να αξιολογήσει τις στρατηγικές μάθησης που χρησιμοποιούν μαθητές γυμνασίου και λυκείου. Βασίζεται σε εργαλεία διεθνούς αναγνώρισης όπως το Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) και το Learning and Study Strategies Questionnaire (LASSI), καθώς και στις θεωρίες του Elliot και συνεργατών. Η τελική του μορφή αποτελείται από 27 ερωτήσεις, οργανωμένες σε τρεις υποκλίμακες: α) στρατηγικές υψηλού επιπέδου (σε βάθος), β) μεταγνωστικές στρατηγικές αυτορρύθμισης, και γ) στρατηγικές χαμηλού επιπέδου (επιφανειακές).
Σκοπός
Σκοπός του ερωτηματολογίου είναι η μέτρηση της χρήσης στρατηγικών από μαθητές και μαθήτριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τόσο στο γυμνάσιο όσο και στο λύκειο. Μέσω αυτής της μέτρησης επιδιώκεται η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι μαθητές επεξεργάζονται τις πληροφορίες, ρυθμίζουν τη μάθησή τους και επιλέγουν τεχνικές μελέτης και προετοιμασίας.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Οι μαθητές απαντούν σε κάθε μία από τις 27 ερωτήσεις με βάση πενταβάθμια κλίμακα τύπου Likert. Υπολογίζεται ο μέσος όρος των απαντήσεων για κάθε ερώτηση που ανήκει σε μία υποκλίμακα, και από αυτούς τους μέσους όρους προκύπτουν οι τρεις κύριες διαστάσεις στρατηγικής χρήσης: στρατηγικές σε βάθος, στρατηγικές επιφανειακές και μεταγνωστικές στρατηγικές.
Εγκυρότητα
Η ανάλυση παραγόντων πραγματοποιήθηκε με περιστροφή τύπου Varimax, βασισμένη σε δείγμα Ελλήνων μαθητών. Οι παράγοντες που προέκυψαν πληρούσαν τα κριτήρια του Kaiser (ιδιοτιμή >1) και του Cattell (διάγραμμα scree plot). Το ερωτηματολόγιο εμφανίζει καλή εννοιολογική εγκυρότητα, καθώς οι παράγοντες αντιστοιχούν σε θεωρητικά αναμενόμενες στρατηγικές.
Αξιοπιστία
Η εσωτερική συνέπεια των υποκλιμάκων, όπως μετρήθηκε με τον δείκτη Cronbach’s α, ήταν: 0,82 για τις στρατηγικές αυτορρύθμισης, 0,80 για τις στρατηγικές σε βάθος, και 0,62 για τις επιφανειακές στρατηγικές. Οι τιμές αυτές θεωρούνται επαρκείς για εκπαιδευτική και ερευνητική χρήση.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Το δείγμα της έρευνας περιελάμβανε 447 μαθητές και μαθήτριες από τη Β΄ Γυμνασίου (Ν=249) και την Α΄ Λυκείου (Ν=198), προερχόμενους από δημόσια σχολεία. Από το σύνολο, 209 ήταν κορίτσια και 238 αγόρια. Η μέση ηλικία των συμμετεχόντων ήταν 13,6 έτη για τη Β΄ Γυμνασίου και 15,5 έτη για την Α΄ Λυκείου. Τα αποτελέσματα της έρευνας αξιοποιήθηκαν για την ανάπτυξη των υποκλιμάκων και την επιβεβαίωση των θεωρητικών υποθέσεων που σχετίζονται με τις στρατηγικές μάθησης.
Βιβλιογραφία
Elliot, A. J., McGregor, H. A., & Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91(3), 549–563.
Harackiewicz, J. M., Barron, K. E., Tauer, J. M., Carter, S. M., & Elliot, A. J. (2000). Short-term and long-term consequences of achievement goals: Predicting interest and performance over time. Journal of Educational Psychology, 91(3), 549–563.
Pintrich, P. R., Smith, D. A., Garcia, T., & McKeachie, W. J. (1992). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Washington, DC: Office of Educational Research and Improvement.
Weinstein, C. E., Shulte, A., & Palmer, D. R. (1987). The Learning and Study Strategy Inventory. Clearwater, FL: H & H.