Τεστ Ανίχνευσης Διαταραχών Οπτικής Αντίληψης σε Παιδιά 5-6 Ετών [TDVPD-CA-8]
Σκοπός
Σκοπός του τεστ είναι η δόμηση μιας κλείδας πρώιμης ανίχνευσης των διαταραχών της οπτικής αντίληψης. Το τεστ σχεδιάστηκε με τη μορφή παιχνιδιού για να είναι πιο φιλικό και προσβάσιμο στα παιδιά. Η κάθε υποδοκιμασία βαθμολογείται ατομικά, και ο μέσος χρόνος ολοκλήρωσης του τεστ είναι 15 λεπτά.
Βαθμονόμηση
Το τεστ έχει τη μορφή παιχνιδιού, η επίδοση είναι ατομική και ο μέσος χρόνος επίτευξης ανέρχεται στα 15 λεπτά. Αποτελείται από οκτώ υποδοκιμασίες 1) Οπτικοκινητικός συντονισμός, 2) Οπτική μνήμη, 3) Αντίληψη της θέσης στο χώρο, 4) Εύρεση ομοιοτήτων, 5) Διάκριση σχημάτων-γραμμάτων, 6) Διάκριση χρωμάτων, 7) Οπτικός εγκλεισμός, 8) Οπτικός εκθειασμός.
Δείγμα
Το δείγμα αποτελούν 900 παιδιά ηλικίας 5-6 ετών από νηπιαγωγεία της Αττικής και της Θεσσαλονίκης. Τα νηπιαγωγεία επιλέχθηκαν με τη μέθοδο της τυχαίας δειγματοληψίας, εξασφαλίζοντας έτσι την αντιπροσωπευτικότητα του δείγματος για τον πληθυσμό των παιδιών αυτής της ηλικιακής ομάδας.
Εγκυρότητα και αξιοπιστία
Η εγκυρότητα ενός τεστ αφορά το βαθμό στον οποίο το τεστ μετρά αυτό που υποτίθεται ότι μετρά. Στην περίπτωση του τεστ για την ανίχνευση διαταραχών οπτικής αντίληψης στα παιδιά 5-6 ετών, η εγκυρότητα διερευνήθηκε με την παράλληλη χορήγηση της κλίμακας Bender Gestalt. Παράλληλα, Η αξιοπιστία εσωτερικής συνέπειας μετρήθηκε μέσω του δείκτη Cronbach’s α, ο οποίος έδειξε υψηλές τιμές, υποδηλώνοντας ότι οι υποδοκιμασίες του τεστ έχουν υψηλό επίπεδο συνέπειας μεταξύ τους. Δηλαδή, οι απαντήσεις των παιδιών σε διαφορετικές υποδοκιμασίες του τεστ είναι συνεπείς και σταθερές.
Κύριες βιβλιογραφικές πηγές
Μπαμπούκας, Μ. (2004). Θέματα Ψυχοπαιδαγωγικής της Ανάγνωσης. Αθήνα: Ατραπός.
Frosting, M. (1963). Developmental test of visual perception. Los Angeles, CA: Consulting Psychologists’ Press.
Frosting, M., Lefever, D. W., & Whittley, J. R. B. (1961). A developmental test of visual perception for evaluating normal and neurologically handicapped children. Perceptual and Motor Skills, 12, 383-389.
Hammill, D., Pearson, N., & Voress, J. (1993). Developmental Test of Visual Perception. Austin, TX: ProEd.
Καραμπατάκης, Ζ., & Σταύρου, Π.Λ. (Επιμ.). (2004). Βελτίωση των Συνθηκών Ένταξης στο Εκπαιδευτικό Σύστημα Ατόμων με Πολλαπλές Ανάγκες (σσ. 776). Αθήνα: ΥΠΕΠΘ, ΕΠΕΑΕΚ.
Σταύρου, Λ., Gibello, B., & Σαρρής, Δ. (1997). Les problemes de symbolization chez l’enfant deficient mental: Approche clinique et double clinique. Διεθνή Μεταπτυχιακή Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Τόμος 4, σσ. 191-216. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Σταύρου, Α. (2002). Διδακτική Μεθοδολογία στην Ειδική Αγωγή. Αθήνα: Ανθρώπος.