Ερωτηματολόγιο της Καθημερινής Λογικής Σκέψης [TER-35]

Σύντομη Περιγραφή

Το ΕΚΛΣ περιλαμβάνει 35 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και έχει στόχο τη μέτρηση της καθημερινής λογικής σκέψης, δηλαδή της ικανότητας χρήσης λογικής και κριτικής σκέψης σε καταστάσεις της καθημερινότητας. Το ερωτηματολόγιο δεν απαιτεί ειδικές γνώσεις ή ορολογία και σχεδιάστηκε ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί σε μεγάλο φάσμα πληθυσμού. Ο χρόνος συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου είναι περίπου 50 λεπτά. Οι ερωτήσεις βασίζονται σε περιγραφές καταστάσεων και απαιτούν λογική ανάλυση και εκτίμηση.

Σκοπός

Σκοπός του ερωτηματολογίου είναι η μέτρηση της καθημερινής λογικής σκέψης στον γενικό πληθυσμό, ιδιαίτερα σε εφήβους, και η αξιολόγηση των νοητικών δεξιοτήτων που σχετίζονται με την κριτική σκέψη. Επειδή το τεστ δεν εξετάζει ειδικές γνώσεις, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αξιολόγηση σε εκπαιδευτικά και επαγγελματικά πλαίσια, καθώς και για επιλογή προσωπικού.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Κάθε σωστή απάντηση βαθμολογείται με 1 βαθμό. Η συνολική βαθμολογία κυμαίνεται από 0 έως 35. Εκτός από το συνολικό σκορ, αποδίδονται και επιμέρους βαθμολογίες για τις εξής υποκατηγορίες: ανάλυση (0–9), αξιολόγηση επιχειρημάτων (0–11), εξαγωγή συμπερασμάτων (0–15), και απαγωγική σκέψη (0–16). Οι υποκατηγορίες προσφέρουν πληροφορίες για ειδικές πτυχές της λογικής ικανότητας του εξεταζόμενου.

Εγκυρότητα

Η εγκυρότητα του ΕΚΛΣ στηρίζεται στο The Delphi Report και τη θεωρητική τεκμηρίωση των δεξιοτήτων κριτικής σκέψης. Η εννοιολογική εγκυρότητα είναι τεκμηριωμένη, ενώ έχει βρεθεί υψηλή συσχέτιση (0,77) με το California Critical Thinking Skills Test (CCTST). Το εργαλείο πληροί κριτήρια θεωρητικής και εμπειρικής εγκυρότητας βάσει σχετικών διεθνών ερευνών.

Αξιοπιστία

Για τον έλεγχο εσωτερικής συνέπειας χρησιμοποιήθηκε ο δείκτης Kuder-Richardson 20, ο οποίος στην ελληνική εκδοχή του τεστ έδωσε ικανοποιητική τιμή (KR-20 = 0,77). Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, ο δείκτης αυτός σε άλλα δείγματα κυμαίνεται από 0,72 έως 0,78, επιβεβαιώνοντας τη σταθερότητα και την αξιοπιστία του εργαλείου.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Το ελληνικό δείγμα αποτελούνταν από 310 μαθητές ηλικίας 11–13 ετών. Η ανάλυση περιέλαβε τη μέση επίδοση σε κάθε κατηγορία δεξιότητας και εξέτασε διαφορές με βάση φύλο, περιοχή και ηλικία. Τα αποτελέσματα προσφέρουν αξιόπιστους δείκτες αξιολόγησης της λογικής ικανότητας και μπορούν να αξιοποιηθούν σε έρευνες, εκπαιδευτικές αξιολογήσεις ή διαδικασίες επιλογής.

Κύριες Βιβλιογραφικές Πηγές

Facione, P. A. (2001). Test Manual: The Test of Everyday Reasoning – A Measure of Thinking Skills. Millbrae, CA: Insight Assessment/The California Academic Press.
Facione, P. A., Facione, N. C., Blohm, S. W., & Giancarlo, C. A. (1992, 2002). Test Manual: The California Critical Thinking Skills Test (Form A, Form B, Form 2000). Millbrae, CA: Insight Assessment.
Malamitsa, K., Kasoutas, M., & Kokkotas, P. (2008). Reliability for the Greek Version of the Test of Everyday Reasoning (TER). Journal of Instructional Psychology, 35(1), 83–86.
The American Philosophical Association (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Research Findings and Recommendations (The Delphi Report). Washington, DC: ERIC [ERIC Doc. No.: ED315423].