Ερωτηματολόγιο Καταγραφής των Στυλ Σκέψης [TSI-104]
Σύντομη Περιγραφή
Το Ερωτηματολόγιο Καταγραφής των Στυλ Σκέψης είναι ένα ερωτηματολόγιο 104 προτάσεων που αξιολογεί τις προτιμήσεις των ατόμων ως προς τον τρόπο που σκέφτονται και οργανώνουν τις σκέψεις τους, βασισμένο στη θεωρία της νοητικής αυτοδιοίκησης του Sternberg. Οι ερωτήσεις απαντώνται σε επταβάθμια κλίμακα και επιτρέπουν την ταξινόμηση των στυλ σκέψης σε επιμέρους κατηγορίες.
Σκοπός
Το εργαλείο αποσκοπεί στην καταγραφή και κατανόηση των προτιμητέων στυλ σκέψης του ατόμου. Βασίζεται στη θεωρία της νοητικής αυτοδιοίκησης, σύμφωνα με την οποία τα στυλ σκέψης επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο το άτομο επεξεργάζεται πληροφορίες, επιλύει προβλήματα και συνεργάζεται. Δεν ταυτίζονται με τις δεξιότητες αλλά αποτελούν χαρακτηριστικά γνωρίσματα που σχετίζονται με τη μαθησιακή συμπεριφορά και την επαγγελματική ή κοινωνική λειτουργία. Η αξιολόγηση των στυλ σκέψης βοηθά στην ενίσχυση της αυτογνωσίας και στη βελτιστοποίηση της μάθησης και της επικοινωνίας.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Κάθε πρόταση βαθμολογείται από το 1 έως το 7, με βάση τον βαθμό συμφωνίας ή διαφωνίας του συμμετέχοντα. Οι απαντήσεις συγκεντρώνονται και κατηγοριοποιούνται σε πέντε βασικές ομάδες: λειτουργίες (νομοθετικό, εκτελεστικό, δικαστικό), μορφές (μοναρχικό, ιεραρχικό, ολιγαρχικό, αναρχικό), επίπεδα (γενικότερο-σφαιρικό, ειδικότερο-τοπικό), θέσεις (εσωτερικό, εξωτερικό) και τάσεις (φιλελεύθερο, συντηρητικό). Ο μέσος όρος κάθε τύπου καθορίζει το κυρίαρχο στυλ σκέψης του ατόμου.
Εγκυρότητα
Αν και δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα μελέτες εγκυρότητας για το ελληνικό δείγμα, η εξωτερική εγκυρότητα του ερωτηματολογίου έχει τεκμηριωθεί σε διεθνείς έρευνες, με θετικές συσχετίσεις με την ακαδημαϊκή επίδοση, την προσωπικότητα και την ευημερία. Η παραγοντική ανάλυση έδειξε ότι το εργαλείο αναπαριστά ικανοποιητικά τις διαστάσεις της θεωρίας του Sternberg για τα στυλ σκέψης.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία του εργαλείου έχει τεκμηριωθεί στο εξωτερικό. Οι δείκτες εσωτερικής συνέπειας των υποκλιμάκων κυμαίνονται από 0,64 έως 0,89, με μέσο όρο περίπου 0,75, γεγονός που αποδεικνύει ικανοποιητική εσωτερική συνοχή. Στην Ελλάδα δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα πλήρης αξιολόγηση της αξιοπιστίας του εργαλείου, ωστόσο τα προκαταρκτικά δεδομένα είναι ενθαρρυντικά.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση βασίζεται στον υπολογισμό της μέσης βαθμολογίας για κάθε στυλ σκέψης. Τα αποτελέσματα χρησιμοποιούνται για την κατηγοριοποίηση των ατόμων σύμφωνα με τον προτιμώμενο τρόπο σκέψης τους και είναι κατάλληλα για ερευνητικές, εκπαιδευτικές και επαγγελματικές εφαρμογές. Το εργαλείο μπορεί να αξιοποιηθεί στη διαφοροποιημένη διδασκαλία, την επαγγελματική καθοδήγηση και την ψυχοπαιδαγωγική παρέμβαση.
Κύριες Βιβλιογραφικές Πηγές
Dai, D. Y., & Feldhusen, J. F. (1999). A validation study of the thinking styles inventory: Implications for gifted education. Sternberg, R. J. (1997). Thinking styles. Cambridge University Press. Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. (1995). Styles of thinking in the school. European Journal for High Ability, 6, 201–219. Sternberg, R. J., & Wagner, R. K. (1997). Sternberg-Wagner Self-Assessment Inventory on Thinking Styles. Cambridge University Press. Zhang, L. F. (2006). Thinking styles and the big five personality traits revisited. Personality and Individual Differences, 40, 1177–1187.